Lappmarksryttarna i Lycksele det 100:e Schyssta stallet!

Lappmarksryttarna i Lycksele blev det 100:e Schyssta stallet. Schysststall.se är hästnäringens initiativ mot sexuella trakasserier och innehåller bland annat en webbutbildning för arbetsgivaren.

Ridskolechef Sara Danielsson och ordförande Karin Backlund, tillsammans med rideleverna, Wilma Nyman Tove Bygden och Wilda Gustafsson som alla deltagit i säkerhetsarbete vid ridskolan. Hästen heter Orkan.
Foto: Schysst stall och Unsplash

– Vi tycker att Schysst stall är ett bra komplement till det vi redan gjort. Det är ett svårt ämne att arbeta med, och vi vill stärka oss så mycket vi kan för att förebygga, och agera rätt om det händer tråkiga saker, säger Sara Danielsson, ridskolechef.

Meningen är att de vuxna som är verksamma hos Lappmarksryttarna ska gå webbutbildningen Schysst stall, men även alla i styrelsen. Sammanlagt blir det drygt tio personer.

– Det är viktigt att stallet är en säker miljö och att både barn och vuxna känner sig trygga där, säger Sara Danielsson.

Lappmarksryttarna har tre fast anställda, tre instruktörer som jobbar ideellt, sju i styrelsen och ett 60-tal barn och ungdomar som är aktiva varje vecka. Sedan några år har de en antimobbningsplan och just nu certifierar de sig för att bli en säker idrottsanläggning tillsammans med SISU Idrottsutbildarna och Rädda Barnen. Bland annat har de tagit fram en handlingsplan som de arbetar kontinuerligt med.

– Vi är stolta över det arbete vi hitintills har gjort och kommer nu att påbörja jobbet med att sprida kunskapen i hela föreningen, säger Carin Gustafsson, ordförande Lappmarksryttarna.

Schysststall.se blev färdigt i början av 2019. Där finns en webbutbildning för arbetsgivaren. Den innehåller filmer som tar upp situationer och dilemman som är bra för att få igång diskussioner. Genom att gå utbildningen blir man ett ”Schysst stall” och hamnar på Schysst stall-kartan.  Råd och hjälp finns också för den som blivit utsatt.

Hästbranschen uppmärksammade tidigt behovet av ökad medvetenhet om sexuella trakasserier. När frågan aktualiserades i samband med #metoo hösten 2017 hade man tillsammans med arbetsmarknadens parter och Prevent redan påbörjat arbetet med att ta fram material för att hjälpa landets rid- och travskolor, naturbruksgymnasier med flera för att hantera problemet.

De hundra schyssta stallen finns över hela landet. I Västerbotten har utöver Lappmarskryttarna tre ridskolor och två travskolor blivit Schyssta stall.

Häst
Foto: Unsplash

Gör som Lappmarksryttarna - bli ett schysst stall!

Schysst stall utbildar och informerar om sexuella trakasserier. Som arbetsgivare får du verktyg för att arbeta förebyggande. Som arbetstagare eller elev får du lära dig vilka krav du kan ställa och veta vart du kan vända dig om du blir utsatt. För lärare finns ett användbart utbildningsmaterial. Här kan du läsa mer om hur ni blir ett Schysst stall.