Krönika: Snigelfart mot jämställda löner

Vi är långt ifrån jämställda löner mellan kvinnor och män idag. Det är faktiskt så att det knappt sker några förbättringar alls i löneskillnaden mellan arbetarmän och arbetarkvinnor, skriver Kommunals ordförande Tobias Baudin i sin krönika.

Bild på Tobias Baudin sittandes vid ett bord.
Foto: Fredrik Sandin Carlsson.

Den här veckan var det internationella kvinnodagen, 8 mars. Det är egentligen ingen speciell dag för Kommunal. Vi jobbar ju med jämställdhet varje dag, året runt. Men jag skulle ändå vilja ta tillfälle i akt och säga några ord om något jag verkligen brinner för; hur vi får jämställda löner på svensk arbetsmarknad.

För så här är det; vi är långt ifrån jämställda löner mellan kvinnor och män idag. Och rent krasst går det alldeles för långsamt att fixa det. Det är faktiskt så att det knappt sker några förbättringar alls i löneskillnaden mellan arbetarmän och arbetarkvinnor.

I den här takten kommer det dröja 63 år innan vi fått jämställda löner i Sverige. När jag pratar med mina döttrar om att det inte går snabbare än så tycker dom att det är rent utsagt åt fanders – och jag håller med. Det är många beslutsfattare som pratar varmt om jämställdhet men sen görs inte tillräckligt för att det ska ge några greppbara resultat – det duger inte.

Om man verkligen vill lösa det här problemet är steg ett att lyssna på Kommunal. För vi vet vad som ger resultat. I denna avtalsrörelse hade vi ett krav om en extra lönesatsning på yrkesutbildade. Det är ett handfast sätt att ta itu med löneskillnaderna på svenska arbetsmarknad. Därför är jag väldigt stolt att vi fick igenom det i förhandlingen. Det är något som kommer ge effekt för väldigt många av Sveriges arbetarkvinnor.

Och jag är möjligtvis partisk men jag tycker för det mesta att det är först när något ger effekt för medlemmarna i Kommunal som man har lyckats göra något bra på riktigt. Det gäller det mesta inom politiken.