Facklig framgång: Ihärdigt arbete av skyddsombud gav resultat. Förskolorna i Kramfors kommun får skyddsutrustning!

Diskussionerna om skyddsutrustning på förskolor är just nu väldigt aktuell. I flera kommuner har Kommunal lyckats driva igenom detta. De har dock inte varit helt enkelt att få till för alla, i Kramfors fick man kämpa i flera veckor innan arbetsgivaren tillslut lyssnade och gick med på att dela ut skyddsutrustning till förskolorna.

illustration facklig framgång
Foto: Kommunal Mellersta Norrland

Marianne Persson lyfte frågan i sin roll som skyddsombud. Bildningsförvaltningen på Kramfors kommun lovade då att titta på frågan och återkomma. Efter att inte hört något ställde Marianne frågan igen efter en vecka och fick då till svar att man ansåg att de hygienrutiner som finns är tillräckliga och skyddsutrustning på förskolor var därför inte aktuell.

– Då vaknade såklart kampviljan och jag tänkte inte ge upp i frågan, säger Marianne som gick vidare med att skriva en 6-6a på sin egen arbetsplats. Resultatet av den var att hon vart inbjuden till samtal med arbetsgivaren för att diskutera saken.

Mötet gick bra och vi kom överens om att skyddsutrustning skulle delas ut på förskolorna.

Där hade man ju hoppats att allt var klappat och klart men efter två veckor kom bakslaget. Marianne fick ett mail från verksamhetschefen där hon informerade om att det ändå inte skulle bli någon skyddsutrustning trots tidigare överenskommelse. Hon hänvisade återigen till de hygienrutiner som fanns.

– Jag blev riktigt less och förbannad med tanke på vad som var överenskommet. Så jag bestämde mig då för att skicka vidare ärendet till Arbetsmiljöverket, säger Marianne.

Men innan hon hann skicka in 6-6an till Arbetsmiljöverket mailade hon till kommunen och informerade om vad hon tänkte göra.

Då vart de fart kan jag säga, redan samma dag fick jag ett samtal av verksamhetschefen där hon informerade att vi skulle få skyddsutrustning ändå.

– Ärendet till Arbetsmiljöverket behövde aldrig skickas in och nu när det är offentliggjort kan de inte dra tillbaka beslutet vilket känns skönt, säger Marianne, som redan fått information om att materialet är på väg ut och redan har nått vissa förskolor.