Hur får vi ordning och reda i bemanningsbranschen?

Inhyrning av personal i vård och omsorg är ett växande fenomen. Oftast är tjänstemännen i fokus i den allmänna debatten. Kommunal har därför också studerat bemanningsbranschens utveckling och hyrpersonalens villkor för de yrkesgrupper Kommunal organiserar. Resultaten presenteras i ”Ordning och reda i bemanningsbranschen” – som sammanställts av Kommunals utredare Elinor Odeberg.

Ordning och reda i bemanningsbranschen
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Användningen av bemanningsföretag och egenföretagare är likt visstidsanställningar ett sätt för arbetsgivaren att ”precisionsbemanna”. Grundproblemet är en för låg grundbemanning. Till skillnad från i privat sektor och industrin är det här inte ett stort problem ännu – men det gäller att ha ögonen på det så att användningen av bemanningsföretag inte blir en smitväg från utbildningskrav och kollektivavtal i kommuner och landsting, säger Elinor Odeberg.

Kommunals krav går bland annat ut på att höja grundbemanningen, använda vikariepooler i stället för bemanningsföretag i välfärden och ställa krav på kollektivavtal - att offentligt finansierade verksamheter endast får köpa tjänster av auktoriserade bemanningsföretag.

Hur får vi ordning och reda i bemanningsbranschen?