Förtroendevalda Bengt förhandlar nya kollektivavtalet för RiB

Bengt Karlsson är en del av avtalsdelegationen som förhandlar det nya kollektivavtalet för RiB – alltså räddningstjänst i beredskap. Det förhandlas med SKR, Sveriges kommuner och regioner och avtalet förväntas vara på plats den 1 maj. Som avtalsdelegat har han ett viktigt ansvar för att prioritera kraven Kommunal ställer på arbetsgivarna och att vara behjälplig i förhandlingsarbetet.

”Kommunal har alla förutsättningar för att verkligen kunna ta ett helhetsgrepp om branschen. Nu finns det chans att göra en skillnad”, säger Bengt Karlsson.

Bengt Karlsson
Bengt Karlsson, RiB-anställd och avtalsdelegat.
Foto: Kommunal

Bengt Karlsson bor i Arboga med sin fru. De två barnen är vuxna och utflugna men under bordet ligger en liten valp och sover under vår intervju.

– Det är mer jobb än det var med barnen, säger Bengt.

I dagarna har han börjat en ny huvudanställning. Han ska ha hand om gatubelysningen i grannkommunen Köping. Ett jobb som passar honom som handen i handsken med den långa erfarenhet han har av tekniska system. Men som alla andra ”ribbare” är han under sin beredskap beredd att släppa det han har för händerna på jobbet och inställa sig på brandstationen inom fem minuter. På deltidsstationen i Arboga jobbar fyra arbetslag som turas om att ha beredskapsvecka. Tillsammans bemannar de stationen dygnets alla timmar, året runt.

– Jag tror på att utmana sig själv, det är bra för själen. På så sätt är RiB-anställningen bra för din egen utveckling. Man vet aldrig vad man ska göra och när. Och man får möjlighet att verkligen göra skillnad.

Fackligt engagemang gör skillnad

Bengt är både arbetsplatsombud och skyddsombud på sin station. Och i den här avtalsförhandlingen har han även engagerat sig i delegationsarbetet. Han tycker det är givande att vara facklig förtroendevald, men ser det också som det enda sättet att ha en chans att påverka.

– Vi ribbare tas för givet som en resurs i samhället. Om vi vill ha förbättringar för vår bransch måste vi hjälpas åt. Det enklaste sättet att hjälpa till och engagera sig är att bli medlem i Kommunal, och det tar ju ingen tid! Ju fler som är medlemmar desto bättre mandat har vi vid förhandlingsbordet.

Om vi organiserar oss får vi kompetens och utbildning. Först då kan vi ställa krav på arbetsgivarna och se till att de gör de ska och att vi har den arbetsmiljö vi har rätt till, säger Bengt.

Arbetsmiljön är en viktig fråga i avtalsrörelsen. Kommunal driver bland annat frågan om att arbetsgivaren på betald arbetstid ska erbjuda och stå för kostnaderna för relevanta vacciner och cancerpreventiva åtgärder.

– Jag skulle verkligen vilja slå ett slag för arbetsmiljö, säger Bengt. Det är ett område som är eftersatt i många branscher, inte bara räddningstjänsten. Många arbetsgivare gör säkert ett bra jobb, men många gör faktiskt inte det. Här kan Kommunal göra skillnad genom att stötta ombuden och utbilda medlemmarna i vilka rättigheter man har. Räddningstjänsten är ett farligt yrke. Och alla ska komma hem efter uppdraget.

Bättre villkor behövs

En annan nyckelfråga för beredskapsanställda är att uppdraget går att kombinera med huvudanställningen. På frågan om vad han tror att arbetsgivarna skulle behöva göra för att underlätta det svarar Bengt:

– Det begränsar livet ganska mycket att vara ribbare, och det är ofta familjen som får betala priset. Man kan inte hjälpa till hemma på samma sätt som andra. Då är det viktigt att arbetsgivarna inte är så stelbenta. Om ribbarna kunde slippa att lägga så mycket tid på att pussla ihop schemat och byta med varandra och trixa så skulle det underlätta för många av oss. Det har också alltid varit ett problem att man inte kan få semester från sin RiB-anställning samtidigt som man har semester från sin huvudanställning. Jag förstår att det kan vara svårt att hitta folk för att få ihop bemanningen, men det beror ju att ersättningen och villkoren inte är tillräckligt bra!

Vad krävs för att fler ska vilja bli ribbare?

– Om man tittar på omvärlden just nu så ser man att arbetsgivarna kan behöva tänka om litegrann. Ska man ha en stabil räddningstjänst så gäller det att börja bygga nu. Nu måste man se till att det blir bra arbetsvillkor och skälig ersättning, att verkligen visa att det här är ett viktigt yrke.

Det är dags för arbetsgivarna att ta sitt ansvar och verka för att förhandlingarna landar i något positivt som gör att fler får upp ögonen för yrket. Fortsätter man som tidigare så kommer man bara tappa folk. Men nu har de möjligheten att göra ett riktigt bra avtal så att vi kan bli fler där ute!

Bli medlem i Kommunal

Kommunal är fackföreningen för dig som arbetar som räddningstjänstpersonal i beredskap. Om du är medlem i ett annat LO-förbund, TCO-förbund eller SACO-förbund så kan du komplettera med ett medlemskap i Kommunal som kostar 65 kronor per månad. Kommunal har lång erfarenhet av att organisera yrken inom räddningstjänsten, med kunniga företrädare som kan din bransch.

Medlemskapet ger dig möjlighet att påverka kollektivavtal, löner och jobbvillkor. I medlemskapet ingår: förhandlingshjälp, facklig rådgivning, plattform för att påverka, stöd för din yrkesutveckling och schyssta medlemsförmåner.

Nu förhandlar vi ditt avtal

Just nu förhandlar vi kollektivavtalet för räddningstjänstpersonal i beredskap. Här kan du läsa mer om förhandlingarna

Och kom ihåg – ju fler vi är desto starkare är vi vid förhandlingsbordet!