Facklig seger – bussförarna i Dalarna får anställningstrygghet

Efter att politikerna i Dalarna strukit kravet på personalövertagande i upphandlingen av kollektivtrafik har Kommunal nu fått dem att ta tillbaka beslutet. Nu gäller åter löftet att personalen ska få följa med till den nya entreprenören.

- Det är en stor facklig seger och det visar återigen på hur viktigt det fackliga arbetet är och att det ger resultat, säger Cilla Rohdin, ordförande för Kommunal Bergslagen.

Det har varit många turer när det gäller upphandling av kollektivtrafik i Dalarna. Kommunal fick politikerna att dra tillbaka upphandlingen och ta med krav på kollektivavtal och personalövertagande i upphandlingen. Några månader senare ändrade sig politikerna och tog tillbaka löftet om att personalen skulle få följa med till en ny entreprenör. Det orsakade upprördhet bland bussförarna i Dalarna, berättar Cilla Rohdin.

- Vi blev både förbannade och besvikna. Det handlar om personalens trygghet. Det är inte rimligt att man ska behöva söka om sitt jobb varje gång en ny entreprenör vinner upphandlingen.

Politikerna ändrade sig – igen

Kommunal tog genast kontakt med politikerna och lyckades så småningom övertala dem att återgå till överenskommelsen. Under en protestdemonstration 17 december i Falun meddelade Leif Nilsson (S), ordförande i regionen, att de ska lyssna på facket.

- Nu är ordningen återställd, det vi tidigare var överens om gäller. Politikerna står fast vid sitt löfte om personalövertagande, säger Cilla Rohdin.

Av: Anna Sjögren
anna.sjogren@kommunal.se