Facklig framgång: Färre rätter, bättre arbetsmiljö och mindre matsvinn i Alingsås kommun!

Efter att Kommunal HAV lyft frågor kring arbetsmiljön på kostverksamheten i Alingsås blir nu arbetsmiljön bättre.

Facklig framgång på kostenheten i Alingsås
Foto: Kommunal

Tack vare Kommunal HAV kommer nu kostverksamheten i Alingsås kommun att testa ett nytt grepp. Man kommer att laga färre antal rätter per vecka, vilket gör att kökens kapacitet inte blir överbelastad som förut. Detta kommer att bidra till bättre arbetsmiljö för personalen i köket, bättre kvalitet för de som ska äta maten och mindre matsvinn!

Kommunal HAV har lyft frågan om arbetsmiljön inom kostverksamheten i Alingsås förut. Främst handlade det om att kökens kapacitet inte räckte för antalet portioner som skulle lagas. Skulle man koka pasta kanske man fick börja med det klockan sju på morgonen för att hinna med att koka i omgångar. Även lagerhållningen fick problem då kylar och utrymmen inte räckte till. Det här blev såklart ett arbetsmiljöproblem. Kommunal HAV lyfte problemet i lokaltidningen och nu har politiken lyssnat!

Läs om fler fackliga framgångar i Framgångslådan.