”Den pedagogiska biten har fått stå tillbaka för mer omsorg.”

2020-06-16

Malin Jaregård jobbar som barnskötare i Partille kommun. I och med coronapandemin har hon märkt av ett skiftat fokus på jobbet.

Malin Jaregård på skolgården vid den förskola där hon jobbar som barnskötare.
Foto: Privat

Hennes fritid har inte påverkats nämnvärt. Malin tycker om att promenera ute med sin hund, något hon kunnat avnjuta även under pandemin. Det har väl blivit lite mindre umgänge med familj och vänner, men på det stora hela har hon inte känt sig alltför begränsad.

På jobbet märks det däremot av desto mer. Malin jobbar som barnskötare på en förskola med barn i åldrarna 1–5 år.

Det har också blivit mer föräldrasamtal och information kring när barn kan eller inte kan vistas på förskolan. Malin och hennes kollegor är mer vaksamma på barnens symtom, något många föräldrar också var i början av pandemin men som de sen märkt en förändring kring över tid.

Att föräldrar inte låter barnen vara hemma lika mycket bidrar till en oro bland kollegorna, framförallt i kombination med att det är svårt att veta hur smittan överförs. Dessutom har hela den här situationen tydliggjort att de önskar sig arbetskläder.

Vi avrundar intervjun med att fråga Malin vad hon skulle vilja säga till svenska folket, om hon fick chansen.

Malin är en av många välfärdsarbetare som står i frontlinjen i kampen mot coronapandemin. Vi gör våra jobb på sjukhus, äldreboenden, inom hemtjänsten och räddningstjänsten, på särskilda boenden, i skolor, förskolor och i kollektivtrafiken. Där är fokus och där ska fokus vara. Och när den akuta krisen är över kommer stödet från allmänheten vara helt avgörande för att välfärdens resurser ska öka och villkoren för personalen förbättras på allvar.