Vill Du Instagramma en vecka?

Har du ett Instagram-konto och gillar Kommunal?

Då finns det ett enastående tillfälle för dig att få dela Din vardag en hel vecka med alla följare på Kommunal Norrbottens Instagramkonto.

Instatakeover
insta
Foto: Kommunal

Är det svårt?
Inte alls. Du kommer få instruktioner om hur det går till, och en genomgång av policydokument man skall förhålla sig till innan du publicerar dina inlägg, samt inloggning.

Får jag lägga ut vad jag vill?
Du får väldigt fria händer och väljer vad det är för inlägg du vill göra, men fokus är Dig och Din arbetsdag- men inläggen skall såklart vara kopplade till Kommunal
i så stor utsträckning som möjligt och s
jälvklart så ska man hålla en god ton i sina inlägg.
Minst ett inlägg/dag.
Första inlägget är ett ”Hej”, det vill säga en bild eller film på dig där du presenterar kort vem du är (vad du jobbar med och ditt namn).
Sista inlägget är ett ”Hej då” där du tackar för veckan.
Gör du fler än ett inlägg på en dag är det bra om du försöker sprida ut dem under dagen. Du kan även lägga upp innehåll på Instagram Stories.

Tips på innehållet:
Vad är det roligaste med ditt yrke? Var personlig i dina inlägg! Hur ser dagarna ut? Vad tror du att andra inte känner till om ditt yrke? Vilka utmaningar finns?
I ett inlägg du gör får du gärna berätta varför du blev medlem i Kommunal. I samma inlägg eller ett annat kan du även reflektera kring varför fler borde bli medlemmar.
Avsluta gärna varje inlägg med att använda hashtaggen #facketkommunal och givetvis kan du även använda andra passande hashtaggar.
På Instagram blir ett inlägg som bäst när det visuella, din bild eller film, står i fokus.
Låt bilden bära texten och inte tvärtom.

Svara på frågor från följare
Om du under veckan får frågor från följare ska dessa besvaras inom cirka 24 timmar. Svaret ska avslutas med /ditt förnamn. Känner du dig osäker och vill ha hjälp med att besvara en fråga kan du ta hjälp av en kollega eller kontakta avdelningens kommunikatör.
Som instagrammare är du en ambassadör för Kommunal, därför är det viktigt att du alltid använder en god och respektfull ton då du svarar på eventuella kommentarer och frågor – även vid negativa kommentarer.

Bilder på människor (GDPR)
I och med införandet av dataskyddsförordningen GDPR har kraven på hantering av personuppgifter ökat. Eftersom du själv håller i kameran och kontot har du samtyckt till publicering av dina egna personuppgifter. Om du tar en bild på en annan person är det viktigt att fråga om detta är OK och informera om vart du kommer lägga upp bilden (alltså på Kommunal Norrbottens Instagram).
Om du jobbar på exempelvis ett boende eller skola, där det kan vara känsligt vilka som syns på bild, kan du ta det säkra före det osäkra och ta bilder där ingen är identifierbar. Det är dock alltid trevligt om det syns att det är människor på bilden, men du kan ta det från en sån vinkel att inget ansikte eller annat som kan identifiera någon syns.

Hur gör jag för att anmäla mig?

Det är enkelt, gör din intresseanmälan i formuläret nedan.

Jag godkänner att mina personuppgifter behandlas enligt Kommunals personuppgiftspolicy i det syfte formuläret avser (T.ex. anmälan, bokning, enkät eller prenumeration). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter enligt GDPR.