Facklig framgång: Samma ob-ersättning för undersköterska som sjuksköterska i Region Örebro län

Från och med första juni får bland annat ambulanssjukvårdare, skötare och undersköterskor höjd ob-ersättning meddelar Region Örebro. Sedan 2017 har sjuksköterskorna i Region Örebro län haft extra ob-ersättning. En ersättning på obekväm arbetstid som inte exempelvis undersköterskor har haft.

Facklig framgång för undersköterskorna i Region Örebro län
Klockan är ett på natten, men inga trötta miner här! Från vänster Claudia Pedrini, Christina Gustafsson, Tobias Baudin, Mani Sobahni och Johan Pettersson.
Foto: Kommunal

”Vi har kämpat, tjatat, drivit argumenterat sen dess att Regionen nedvärderar våra yrkesgrupper och äntligen har politiken lyssnat”, säger Kattis Träff Fridebäck, förtroendevald på sektion Sjukvård Trafik Örebro län.

Den höjda ersättningen gäller fram till den sista december 2022. Pandemin har antagligen spelat en roll att regionen till slut valt att gå med på Kommunals önskan.

Så här blir ersättningen: vardagskvällar höjs ersättningen från 22,60 per timme till 36,23. På helgen blir den nya ob-ersättningen 92,96, från tidigare 58 kronor per timme.

– Vi landar faktiskt lite högre än Vårdförbundets avtals och det tycker jag är bra för vi har väntat jättelänge på det här, säger Ann-Kristin Sjöström sektionsordförande för Sjukvård Trafik Örebro län i Kommunals avdelning Västra Svealand till Kommunalarbetaren.

– Kommunals alla yrkesgrupper inom regionen har blivit väldigt synliggjorda under det här året, inte bara de som arbetar patientnära.

I diskussionerna som Kommunal har haft med politiker och arbetsgivare har man lyft att det är en nedvärderande syn av den kompetens som Kommunals yrkesgrupper besitter. Och eftersom man arbetar i team runt patienten bör det synas att alla är viktiga. Om det är skillnader i lön så ska det vara i grundlönen och inte i ob-ersättningen.

– Jag vet att sektionen och dess medlemmar arbetat väldigt länge för detta och det glädjer mig att man till slut nått framgång i frågan. Det visar vad viktigt det är med ett gott och ihärdigt facklig-politiskt samverkans- och påverkansarbete. Det är en stor facklig seger för Kommunal, men det är framförallt en stor seger för alla de yrkesskickliga medlemmar vars arbete nu äntligen värderas lika högt som de sjuksköterskor, barnmorskor, röntgensjuksköterskor och biomedicinska analytiker som de hela tiden arbetat sida vid sida med, säger André Schwenk, avdelningsordförande i Kommunal Västra Svealand.

Nu hoppas Kommunal detta kan hjälpa flera regioner där bara sjuksköterskor fått tagit del av detta och inte våra yrkesgrupper.

Läs även artikel kring ämnet i KA

Samt denna artikel från i februari 2020 i KA

Publicerad: 2021-04-26