Rapporter

Här hittar du rapporter från Kommunals utredare. Du kan bläddra igenom hela listan nedan, eller sortera på bransch eller ämnesområde.

Kvinna med visir och munskydd.

Pandemi på äldreboendet - en rapport om den svenska äldreomsorgen innan och under coronapandemin

När coronaviruset svepte in i början av 2020 drogs Sverige in i den värsta kris som drabbat landet på många decennier. Rapporten ”Pandemi på äldreboendet” studerar vilka förutsättningar den svenska äldreomsorgen hade att hantera en pandemi. Fanns det ett samband mellan äldreomsorgens organisatoriska förutsättningar och hur man lyckades med smittbekämpandet på äldreboenden? Vilka slutsatser och lärdomar ska vi ta med oss från den här krisen?
Kvinna står med armarna i kors i korridor.

Digital presentation om Kommunals arbetsmiljöbarometer 2020

Hur står det till med arbetsmiljöarbetet inom Kommunals avtalsområden? Välkommen till vår digitala presentation, paneldiskussion och frågestund den 11 december klockan 13.00-14.00 då Kommunal presenterar resultatet i Kommunals arbetsmiljöbarometer.

Arbetsmiljö
Kvinnlig undersköterska.

Pension för mödan – det ska löna sig att ha arbetat

Visst ska det synas på pensionen att man har arbetat ett helt yrkesliv?  I rapporten "Pension för mödan – det ska löna sig att ha arbetat" analyserar vi konsekvenserna för pensionen för medlemmarna i Kommunal.

Pension
Kvinnlig undersköterska.

Trygghet på arbetsmarknaden – en rapport om arbetsrätt och anställningsvillkor i välfärden

Hur har arbetsrätten och anställningstryggheten utvecklats på arbetsmarknaden? Om det handlar rapporten "Trygghet på arbetsmarknaden". Den fokuserar på Kommunals avtalsområde och sektorerna vård och omsorg och utbildning. Här redogör vi också för hur anställningstryggheten ser ut i praktiken, och hur den relaterar till såväl privatiseringar inom välfärden som anställningsskyddets tillämpning.
Omsorgsarbetare

Återgång utan övergång

En rapport om ohälsa, sjukskrivning och risk för utförsäkring bland vårdomsorgsarbetare
undersköterska

Rapport: Rätt arbetstid - Kommunals arbetstidsstrategi

Rapporten Rätt arbetstid presenterar Kommunals arbetstidsstrategi. Rapporten som först skrevs 2015 har nu uppdaterats med nya arbetstidspolitiska områden, politiska justeringar av beslut samt en generell uppdatering av forskningsläget i stort.
Skatteväxling för välfärden

Välfärdsskatt – en statlig inkomstskatt för ett permanent välfärdslyft

För Kommunal är det självklart att vård, skola och omsorg ska vara tillgängliga för alla på samma villkor. Det är behovet som ska styra, inte individens ekonomiska förutsättningar. För medlemmarna i Kommunal är det viktigt att en generell välfärd av hög kvalitet som finansieras via skattsedeln behålls också i en framtida skattereform.
Äldreomsorg

Svenska språket - A och O inom äldreomsorgen

Med satsningar på språkutveckling på jobbet kan missförstånd undvikas och patientsäkerheten i äldreomsorgen förbättras. Goda kunskaper i svenska språket är nödvändiga för trivseln i arbetslaget, relationen till de äldre och möjligheterna för dig som anställd att kommunicera med din chef. Det konstaterar Kommunal i en ny rapport om språket.

Äldreomsorg
Kongressen 2019 - Hampus Andersson

Kommunal ska driva frågan om arbetstidskonton

Arbetstiden är en fråga som engagerar medlemmarna och hela sextiosex motioner tar upp någon form av arbetstidsförkortning. Kongressen beslutar nu att arbetstidskonton ska beredas och diskuteras på höstens avtalskonferenser.

Arbetstid
Ge räddningstjänsten möjlighet att bli ännu bättre

Kommunal släpper ny rapport med skarpa förslag för räddningstjänsten!

Idag släpper Kommunal rapporten "Bättre förutsättningar för räddningstjänsten". Syftet med rapporten är att skapa en bild av arbetssituationen och arbetsmiljön inom räddningstjänsten. En tydlig slutsats är att ökad bemanning måste till för att garantera de anställda vid räddningstjänsten en god arbetsmiljö.