Stor vinst för nattarbetarna inom äldreförvaltningen i Karlskrona

En medlem som arbetar stadigvarande natt i äldreförvaltningen, fick sin arbetstid istället förlagd på kvällstid utan att arbetsgivaren pratat/informerat nattarbetaren om detta. Nattarbetaren hör då av sig till sin sektion, som begär en överläggning med arbetsgivaren.

Bild av Framgångslådan
Facklig framgång
Foto: Kommunal

Kommunal yrkade på att nattarbetaren skulle få OB utbetalt för de nätter hen skulle ha arbetat och att de timmarna hen missade skulle betalas ut i pengar.

Överläggningen avslutades med att arbetsgivaren betalar ut OB plus de timmarna nattarbetaren skulle ha fått.

Ett extra plus är att arbetsgivaren hädanefter pratar med nattpersonalen där de själva får välja om de vill arbeta dag/kvällar också. Detta är en stor vinst för nattarbetarna inom äldreförvaltningen i Karlskrona, då arbetsgivaren inom äldreförvaltningen i Karlskrona ofta planerar nattarbetare på dag/kvällar.

Arbetar man stadigvarande natt ska man enbart arbeta natt och inte dag/kvällar om man inte skriver om anställningsavtalet och då ska det vara frivilligt.

Inte medlem ännu?

Vill du också känna trygghet med Kommunal i ryggen?

Bli medlem här