Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Anpassa

You are here

Vad är semesterersättning?

Om du har en tidsbegränsad anställning får du inte semesterdagar utan istället en så kallad semesterersättning, ett extra tillägg på lönen.

Semesterersättningen är minst 12 procent på den lön du har tjänat totalt. Det spelar ingen roll om du jobbat en dag eller en hel sommar, du har alltid rätt till semesterersättning. Vid kortare anställningar kan arbetsgivaren betala ut ersättningen varje månad. Annars ska semesterersättningen betalas ut senast en månad efter det att anställningen upphört.

Semesterersättningen är en laglig rättighet. Den går inte att förhandla bort i anställningsavtalet eller ”baka in” i lönen. Din semesterersättning ska finnas specificerad på ditt lönebesked.

Om du behöver hjälp att kolla att du fått den semesterersättning du har rätt till, kontakta din lokala sektion eller kontakta Kommunal Direkt på mail direkt@kommunal.se eller telefon 010-442 70 00 (öppet vardagar kl 8-18).

Du kan även logga in på https//minasidor.kommunal.se för att se uppgifter om din sektion, öppettider osv.