Vem kan bli medlem i Kommunal?

Kommunal är facket för dig som är arbetare. De flesta medlemmar finns inom samhällsbärande yrken. Du som jobbar inom kommun eller region, kyrkan, ideell eller idéburen sektor eller hos ett privat företag kan bli medlem. Det spelar ingen roll vilken anställningsform du har – du kan vara tillsvidareanställd, visstidsanställd eller timvikarie.

Här kan du se en lista över vilka yrken vi organiserar. Du kan också läsa mer om vilka branscher vi arbetar med.

Studerandemedlemskap

Du som studerar på minst 50% till ett yrke inom Kommunals avtalsområden kan också bli medlem i Kommunal. Du kan studera på gymnasiet eller på en vuxenutbildning. Som studerandemedlem kan du välja mellan gratis medlemskap eller fullständigt medlemskap. I gratis medlemskap ingår inga medlemsförsäkringar, medan fullständigt medlemskap ger dig ett av marknadens bästa försäkringspaket.

Läs mer om studerandemedlemskapet

Är du osäker på om Kommunal är rätt fackförbund för dig? Kontakta Medlemscenter eller Kommunal Direkt så hjälper vi dig.

Så här blir du medlem – välj det sätt som passar dig

Fyll i webbformuläret för medlemsansökan

Prata med arbetsplatsombudet på din arbetsplats, eller kontakta din sektion så hjälper vi dig!

Tillfälligt jobb i Sverige? Temporary job in Sweden?

Du kan bli medlem i Kommunal även om du arbetar i Sverige under kort tid.

Information och foldrar på fler olika språk om tillfälligt medlemskap

You can become a member of Kommunal even if you are working in Sweden for a short time.

Information about working with berry-picking, agriculture, horticulture and other temporary jobs in Sweden

Bli medlem!