Strömstad

Oslovägen 17
45235 STRÖMSTAD
Öppettider:
Tisdag kl 08.00 - 16:00 lunch kl 12.00-13.00 Övriga dagar nås vi på telefonnummer 010 - 442 94 30
Telefon:
Ordförande:
Merry Johansson

Väst

Våra nyheter

Malin Jaregård på skolgården vid den förskola där hon jobbar som barnskötare.

”Den pedagogiska biten har fått stå tillbaka för mer omsorg.”

Malin Jaregård jobbar som barnskötare i Partille kommun. I och med coronapandemin har hon märkt av ett skiftat fokus på jobbet.
Bildtext: Göteborgs spårvagnsförare vann striden! Porträttbild: skyddsombud Johan Kanmert

Facklig framgång: Äntligen skyddas alla Göteborgs spårvagnsförare fullt ut

Efter hot om skyddsstopp mot Göteborgs Spårvägar tisdagen den 19 maj, och därmed hot om totalt stopp i spårvagnstrafiken i Göteborg och Mölndal, enades parterna om en tidsfrist för arbetsgivaren på 24 timmar. Morgonen därpå hade Göteborgs Spårvägar åtgärdat arbetsmiljöproblemen, och skyddsstoppet kunde avblåsas.
Anna Svensson som entrévärd och akutvaktmästare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Nya tider innebär nya arbetsuppgifter

Alla har påverkats av coronapandemin på ett eller annat sätt. För Anna Svensson, som till vardags jobbar som lokalvårdare, har det inneburit nya rutiner och arbetsuppgifter.
Kommunal logga

Medlemsmöte Sektion Norra Hisingen och Lundby

Till dig som är medlem i Kommunal och arbetar inom Internservice Norra Hisingen & Lundby: Välkommen på medlemsmöte expeditionen Folkvisegatan 12!

Nomineringsmöte sektion Norra Hisingen

Norra Hisingen bjuder in till nomineringsmöte
Skydsombud som vinner pris

Abir Alawieh är ett av årets skyddsombud i Göteborgs stad

Förra veckan var det återigen dags att fira skyddsombudets dag. För tredje gången delades nu utmärkelsen ”årets skyddsombud” ut till ombud inom Göteborgs stad. Bakom utmärkelsen stod de fackliga organisationerna Kommunal, Saco, Lärarförbundet, Vision och Vårdförbundet där vardera förbund utsett skyddsombud som var värda att hylla lite extra.
Handslag mellan Anna Skarsjö och Ann-Sofie Hermansson

Socialdemokraterna i Göteborg går till val på ett reformpaket som öronmärks till Kommunals medlemmar

Socialdemokraterna i Göteborg går till val på att driva frågor som är direkt kopplade till välfärdspersonalen. Bland annat ska alla med godkända betyg som fullgjort sin praktik på gymnasiets omvårdnads- och barnskötarprogram, garanteras anställning inom tre månader. Detta kommunicerades via ett handslag mellan kommunstyrelsens ordförande, Ann-Sofie Hermansson – och Kommunal Västs ordförande Anna Skarsjö.
Bild på regionalt fackligt ombud som står framför Kommunals rosa husbil

Husbilen gör turné i Väst

Under Almedalsveckan kunde vi följa Kommunals husbil på Gotland. Därefter har flera av Kommunals husbilar besökt olika geografiska områden i Sverige. Nu gör den turné i Väst. Kom och prata om dina hjärtefrågor. De är viktiga för oss!
Bild på Annsofi Hermansson och Jonas Attenius som är kommunalråd i Göteborg för S där de intervjuas av en radioreporter

Efter medlemmarnas krav - Socialdemokraterna vill satsa 20 miljoner på yrkesgrupper med lägst lön

I Göteborg har medlemmarna i Kommunal drivit frågan om arbetsmiljön för välfärdspersonalen. Bland annat har nattarbetande personal i Göteborgs stad tågat till kommunhuset för att belysa sina arbetsvillkor. Lokala företrädare har också ställt upp i en rad olika uppmärksammade intervjuer. Nu lyssnar Socialdemokraterna på välfärdspersonalen och vill satsa över 60 miljoner kronor på medarbetare i inom kommunen. En tredjedel är öronmärkta till välfärdspersonalens löner.
Bild på avdelningsordförande och martin andreasson som är busschaufför och medlem i kommunal väst

Avdelningsordföranden har ordet

Kommunal Västs avdelningsordförande vill att yrkesstatusen för Kommunals medlemsgrupper ska öka. Dessutom måste skyddsombudens utbildningslängd lagstadgas