Kommunal Strömstad är ganska nöjda med årets löner

Kommunal Strömstad lyckades till slut komma till en bra överenskommelse med arbetsgivaren.

Utgångsläget var att arbetsgivaren endast ville att de med titeln undersköterska skulle ingå i den extra satsningen och generera 1020 kr var till den gemensamma lönepotten. Andra anställda inom omsorgsförvaltningen, med undersköterskeutbildning men en annan titel, skulle generera 520 kr till potten, men ändå få vara med och dela på de extra pengarna. Resultatet av det hade ju varit att undersköterskorna som genererat extra pengar hade fått dela beloppet med övrig omsorgspersonal och därmed fått en betydligt lägre del av extrasatsningen.

Det här var ingen bra deal enligt Kommunal Strömstad! Efter förhandlingar och påtryckningar från Kommunal kunde man dock enas. Socialdemokraterna lyfte frågan i personalutskottet som enigt ställde sig bakom en överenskommelse som innebar att de anställda inom omsorgen som har utbildning ska både generera 1020 kr till den gemensamma potten och få ta del av den.

Kommunal drev även på för att de som arbetar som  boendestödjare för ensamkommande barn skulle omfattas av satsningen, men det gick inte arbetsgivaren med på då de anser att de inte utför en undersköterskas uppgifter.

Merry Johansson och Eva Olsson
Kommunal Strömstad