Södertälje

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Södertälje är en sektion inom Kommunal Stockholms län. Vi organiserar anställda inom Södertälje och Nykvarns kommuner. De flesta av våra medlemmar arbetar inom sjukvård, förskola, skola eller inom äldreomsorgen.

Vi har många olika yrkesgrupper

Vårdbiträden, undersköterskor, barnskötare, personliga assistenter, dagbarnvårdare, resursassistenter, fritidsledare, lokalvårdare, driftstekniker, kockar, kokerskor, skolmåltidsbiträden, ekonomi/kökspersonal, vaktmästare och idrottshallsarbetare med flera.

På sektionsnivå arbetar vi med frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor för våra medlemmar. Vi hjälper också till med rehabiliteringsärenden, enskilda personärenden, med mera.

Våra förhandlingsteam

Team SödertäljeTeam Nykvarn och Team Telgekoncernen är våra förhandlingsteam. Dit kan du vända dig om du har frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor med mera.

Sektionsstyrelsen

Vi som finns på sektionsexpeditionen är förtroendevalda och finns här för medlemmarna i olika roller och i olika omfattning.

Arbetsplatsombud

Arbetsplatsombuden har det viktigaste fackliga uppdraget. De är valda av sina arbetskamrater och ska bevaka fackliga frågor på arbetsplatsen. Tillsammans med arbetsplatsombudet kan du som medlem bygga upp en stark facklig verksamhet på arbetsplatsen. Ni kan rätta till felaktigheter i anställningsvillkor och lön, få bättre schema eller förbättra arbetsmiljön.

Om det saknas ombud på din arbetsplats, bör du vända dig till ditt förhandlingsteam eller till vår fackexpedition, så får du veta hur ni kan göra för att utse arbetsplatsombud. På större arbetsplatser kan man gärna ha flera ombud.

Besöksadress:
Nyköpingsvägen 26
15132 SÖDERTÄLJE
Karta
Postadress:
Campusgatan 26 plan 5 C
15189 SÖDERTÄLJE
Öppettider:
Endast inbokade besök. TELEFON tid Måndag - Torsdag 08.30-12.00 fredag stängt. Vid akuta ärenden ring Kommunal direkt 010-4427000
Telefon:
Ordförande:
Britt-Louise Andersson

Våra nyheter

Föreläsningar om försäkringar med Folksam.

Välkommen till föreläsningar om dina försäkringar

På din arbetsplats och under din fritid omfattas du av försäkringar som ger dig hjälp och ekonomiskt stöd i olika situationer. Det är lätt att missa ersättningar du har rätt till men ofta är det möjligt att göra en anmälan i efterhand.
Marika Eriksson är Kommunal Stockholms läns representant på Gershedens folkets hus möten.

Lär dig mer om arbetarrörelsens kulturhistoria på Skansen

Gershedens folkets hus stod klart 1908 och fungerade som Gershedenbornas möteslokal i 50 år. Men sedan upphörde verksamheten och huset skänktes till Skansen. Kommunal Stockholms län är en av föreningarna som idag stöttar Gershedens folkets hus.
"Det gör inte ont att rösta, har man rösten ska man använda den", säger Mirja Räihä.

"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken"

Mirja Räihä är en räv i fackliga och politiska sammanhang. Förutom förtroendevald inom Kommunal Stockholms län är hon LO Stockholms läns ordförande och sitter i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Stockholm där hon har och har haft en rad förtroendeuppdrag. Från förra kyrkovalet är hon också vice ordförande i Spånga-Kista församling. "Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken", säger hon.

Pressmeddelande: Huddinge skär ner på äldreboende

Pressmeddelande från Kommunal sektion Huddinge med anledningen av nedskärningar i äldreomsorgen.

En annan välfärd är möjlig

Uttalande från Kommunal Stockholms läns representantskap 24 april 2021.

Semestra i Stockholms län? Hyr stuga genom Nygård

Välkomna till Semesterhemmet Nygård. Här finns stugor i olika storlekar att hyra.
Ulf Bjerregaard

Så lyckades Kommunals team på Södermalm med heltid som norm

2012 beslutades det att heltid skulle vara en rättighet i Stockholm stad. Åtta år senare så finns ingen som är ofrivilligt deltidsanställd i Södermalms stadsdelsförvaltning. "Det här visar att det är fullt möjligt att det går att få heltid och om det går på Södermalm varför skulle det inte gå i Kista eller i Farsta eller i Hägersten-Liljeholmen", säger Ulf Bjerregaard, förhandlingsansvarig i Kommunals team på Södermalm.

Pressmeddelande: Kommunal har inte gått med på att öppna framdörrarna

Det stämmer inte att Kommunal har gått med på att öppna framdörrarna på Nobinas bussar i Norrtälje.
Jessica Leiding, Kommunal Stockholms läns ordförande, och ombudsmannen Pernilla Westerberg.

Kommunal Stockholms läns representantskap 28 november

Kommunal Stockholms län höll sitt höstrepresentamtskap lördagen den 28 november. Mötet utsåg hedermedlemskap, delade ut kulturstipendium, behandlade motioner och antog ett uttalande.
Linda Pettersson, regionalt skyddsombud.

Skyddsombud ser en tuffare coronasituation på förskolorna

Under hösten har pandemin tagit ordentlig fart på förskolorna i Region Stockholm och nu har väldigt få av dem inte haft något covidfall. "Vi hade inte så många fall i våras. Men nu är många förskolor i läget att de inte vet om de ska stänga eller inte", säger Linda Pettersson, regionalt skyddsombud för Kommunal Stockholms län.