Skola-service Stockholm

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Skola-Service är en sektion inom Kommunal Stockholms län. Vi organiserar medlemmar anställda inom grund- och gymnasieskolorna, privata förskolor, privata skolor, privata folkhögskolor, Pysslingen, utbildningsförvaltningen, idrottsförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen, fastighetskontoret, kulturförvaltningen och trafikkontoret i Stockholms stad.

Öppettider

Måndag-onsdag kl 9-15 (lunch 11-12)

Våra medlemmar finns inom många olika yrkesgrupper

Barnskötare, kokerskor, vaktmästare, fritidsledare, yrkesarbetare inom de tekniska kontoren i kommunerna med fler.

Förhandlingsteam

Alla arbetsplatser tillhör något av våra förhandlingsteam. Dessa har ansvar för förhandlingar och överläggningar med respektive arbetsgivare. Om det inte finns något arbetsplatsombud på din enhet eller om frågorna är mer komplicerade, kan du vända dig till team SKR för att få hjälp med problem på arbetsplatsen.

Regionala ombud - privata arbetsgivare

Om du arbetar hos en privat arbetsgivare, till exempel en privat förskola eller skola ska du vända dig till vårt regionala förhandlingsteam. Där finns fackliga företrädare som ansvarar för kontakterna med privata arbetsgivare.

Fackexpeditionen

Vår fackexpedition är ofta den första kontakten för den medlem som behöver stöd och hjälp. Till vår fackexpedition kan du vända dig med frågor som rör ditt medlemskap i Kommunal. Vi förmedlar kontakt med den fackliga företrädare som bäst kan hjälpa dig.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen har det övergripande ansvaret för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Besöksadress:
Parmmätargatan 9
11224 STOCKHOLM
Karta
Postadress:
10422 STOCKHOLM
Öppettider:
Telefontider: Måndag-onsdag 9-15.00 (Lunchstängt 11.00-12.00)
Ordförande:
Lena Svanberg

Våra nyheter

Föreläsningar om försäkringar med Folksam.

Välkommen till föreläsningar om dina försäkringar

På din arbetsplats och under din fritid omfattas du av försäkringar som ger dig hjälp och ekonomiskt stöd i olika situationer. Det är lätt att missa ersättningar du har rätt till men ofta är det möjligt att göra en anmälan i efterhand.
Marika Eriksson är Kommunal Stockholms läns representant på Gershedens folkets hus möten.

Lär dig mer om arbetarrörelsens kulturhistoria på Skansen

Gershedens folkets hus stod klart 1908 och fungerade som Gershedenbornas möteslokal i 50 år. Men sedan upphörde verksamheten och huset skänktes till Skansen. Kommunal Stockholms län är en av föreningarna som idag stöttar Gershedens folkets hus.
"Det gör inte ont att rösta, har man rösten ska man använda den", säger Mirja Räihä.

"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken"

Mirja Räihä är en räv i fackliga och politiska sammanhang. Förutom förtroendevald inom Kommunal Stockholms län är hon LO Stockholms läns ordförande och sitter i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Stockholm där hon har och har haft en rad förtroendeuppdrag. Från förra kyrkovalet är hon också vice ordförande i Spånga-Kista församling. "Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken", säger hon.

Pressmeddelande: Huddinge skär ner på äldreboende

Pressmeddelande från Kommunal sektion Huddinge med anledningen av nedskärningar i äldreomsorgen.

En annan välfärd är möjlig

Uttalande från Kommunal Stockholms läns representantskap 24 april 2021.

Semestra i Stockholms län? Hyr stuga genom Nygård

Välkomna till Semesterhemmet Nygård. Här finns stugor i olika storlekar att hyra.
Ulf Bjerregaard

Så lyckades Kommunals team på Södermalm med heltid som norm

2012 beslutades det att heltid skulle vara en rättighet i Stockholm stad. Åtta år senare så finns ingen som är ofrivilligt deltidsanställd i Södermalms stadsdelsförvaltning. "Det här visar att det är fullt möjligt att det går att få heltid och om det går på Södermalm varför skulle det inte gå i Kista eller i Farsta eller i Hägersten-Liljeholmen", säger Ulf Bjerregaard, förhandlingsansvarig i Kommunals team på Södermalm.

Pressmeddelande: Kommunal har inte gått med på att öppna framdörrarna

Det stämmer inte att Kommunal har gått med på att öppna framdörrarna på Nobinas bussar i Norrtälje.
Jessica Leiding, Kommunal Stockholms läns ordförande, och ombudsmannen Pernilla Westerberg.

Kommunal Stockholms läns representantskap 28 november

Kommunal Stockholms län höll sitt höstrepresentamtskap lördagen den 28 november. Mötet utsåg hedermedlemskap, delade ut kulturstipendium, behandlade motioner och antog ett uttalande.
Linda Pettersson, regionalt skyddsombud.

Skyddsombud ser en tuffare coronasituation på förskolorna

Under hösten har pandemin tagit ordentlig fart på förskolorna i Region Stockholm och nu har väldigt få av dem inte haft något covidfall. "Vi hade inte så många fall i våras. Men nu är många förskolor i läget att de inte vet om de ska stänga eller inte", säger Linda Pettersson, regionalt skyddsombud för Kommunal Stockholms län.