Skola-service Stockholm

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Skola-Service är en sektion inom Kommunal Stockholms län. Vi organiserar medlemmar anställda inom grund- och gymnasieskolorna, privata förskolor, privata skolor, privata folkhögskolor, Pysslingen, utbildningsförvaltningen, idrottsförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen, fastighetskontoret, kulturförvaltningen och trafikkontoret i Stockholms stad.

Öppettider

Måndag-onsdag kl 9-15 (lunch 11-12)

Våra medlemmar finns inom många olika yrkesgrupper

Barnskötare, kokerskor, vaktmästare, fritidsledare, yrkesarbetare inom de tekniska kontoren i kommunerna med fler.

Förhandlingsteam

Alla arbetsplatser tillhör något av våra förhandlingsteam. Dessa har ansvar för förhandlingar och överläggningar med respektive arbetsgivare. Om det inte finns något arbetsplatsombud på din enhet eller om frågorna är mer komplicerade, kan du vända dig till team SKR för att få hjälp med problem på arbetsplatsen.

Regionala ombud - privata arbetsgivare

Om du arbetar hos en privat arbetsgivare, till exempel en privat förskola eller skola ska du vända dig till vårt regionala förhandlingsteam. Där finns fackliga företrädare som ansvarar för kontakterna med privata arbetsgivare.

Fackexpeditionen

Vår fackexpedition är ofta den första kontakten för den medlem som behöver stöd och hjälp. Till vår fackexpedition kan du vända dig med frågor som rör ditt medlemskap i Kommunal. Vi förmedlar kontakt med den fackliga företrädare som bäst kan hjälpa dig.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen har det övergripande ansvaret för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Besöksadress:
Parmmätargatan 9
11224 STOCKHOLM
Karta
Postadress:
10422 STOCKHOLM
Öppettider:
Telefontider: Måndag-onsdag 9-15.00 (Lunchstängt 11.00-12.00)
Ordförande:
Lena Svanberg

Våra kalenderhändelser

Våra nyheter

Nu är det dags att göra din röst hörd på din sektions årsmöte

Februari betyder att Kommunal Stockholms läns sektioner har sina årsmöten. Det är ett jättebra tillfälle att vara med och påverka och alla medlemmar är varmt välkomna till sina respektive sektioners möten.
Bild på kvinna och man utomhus iklädda i vinterjackor.

Haningeupproret vill få bort ohälsosamma scheman

Schemaläggningen i Haninges kommunala äldreomsorg orsakar arbetstider som är långtifrån hållbara för Kommunals medlemmar. Kommunal vill få en bättre dialog med arbetsgivaren och att man tar hänsyn till arbetsmiljön när personalen får sina scheman. Det vill Kommunal sektion sydost påverka genom sin kampanj Haningeupproret.
Utbildningsstipendium.

Student och medlem i Kommunal Stockholms län - sök stipendium

Som student och medlem i Kommunal Stockholms län har du varje år möjlighet att få upp till 900 kronor för inköpt kurslitteratur.

Sök utbildningsstipendium

Som student och medlem i Kommunal Stockholm har du varje år möjlighet att få upp till 900 kronor för inköpt kurslitteratur.
Föreläsningar om försäkringar med Folksam.

Välkommen till webbinarium om dina försäkringar

På din arbetsplats och under din fritid omfattas du av försäkringar som ger dig hjälp och ekonomiskt stöd i olika situationer. Det är lätt att missa ersättningar du har rätt till men ofta är det möjligt att göra en anmälan i efterhand. Välkommen att lära dig mer på Folksams webbinarium under våren.
Marika Eriksson är Kommunal Stockholms läns representant på Gershedens folkets hus möten.

Lär dig mer om arbetarrörelsens kulturhistoria på Skansen

Gershedens folkets hus stod klart 1908 och fungerade som Gershedenbornas möteslokal i 50 år. Men sedan upphörde verksamheten och huset skänktes till Skansen. Kommunal Stockholms län är en av föreningarna som idag stöttar Gershedens folkets hus.
"Det gör inte ont att rösta, har man rösten ska man använda den", säger Mirja Räihä.

"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken"

Mirja Räihä är en räv i fackliga och politiska sammanhang. Förutom förtroendevald inom Kommunal Stockholms län är hon LO Stockholms läns ordförande och sitter i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Stockholm där hon har och har haft en rad förtroendeuppdrag. Från förra kyrkovalet är hon också vice ordförande i Spånga-Kista församling. "Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken", säger hon.

Pressmeddelande: Huddinge skär ner på äldreboende

Pressmeddelande från Kommunal sektion Huddinge med anledningen av nedskärningar i äldreomsorgen.

En annan välfärd är möjlig

Uttalande från Kommunal Stockholms läns representantskap 24 april 2021.

Semestra i Stockholms län? Hyr stuga genom Nygård

Välkomna till Semesterhemmet Nygård. Här finns stugor i olika storlekar att hyra.