Sala

Denna sektion tillhör avdelning Bergslagen
Sektion Sala, omfattar dig som är medlem och är anställd av Sala kommun. Eller så arbetar du inom kyrkan eller hos någon privat arbetsgivare inom nämnda kommun. Adressuppgifter, e-post och telefonnummer till din närmaste expedition hittar du nedan.
Besöksadress:
Lasarettsgatan 8
73338 SALA
Karta
Postadress:
Lasarettsgatan 8
73338 SALA
Öppettider:
Måndag - torsdag kl 7:30-15:30 Telefontid även Fre 7:30-11:30
Telefon:
Ordförande:
Brittlis Leffler

Bergslagen

Våra nyheter

Skyddsombud

Facklig framgång: Rätt skyddsutrustning på Edshultsgårdens demensboende i Leksand.

Marita och Amanda är undersköterskor och skyddsombud på Edshultsgårdens demensboende i Leksand. Här berättar de om hur de har drivit frågan om rätt skyddsutrustning och nu äntligen fått rätt!
Maria Arnestål

Förskolans dag: för Maria är det ett privilegium att få följa barnens utveckling

Idag, på förskolans dag, uppmärksammar vi det viktiga arbete som barnskötarna gör inom förskolan. En av dem är vår medlem, Maria Arnestål, som är barnskötare i Hedemora berättar här om hur det är att arbeta i förskolan.
Malin Ragnegård

Semestern är lika mycket värd oavsett yrke!

Region Dalarna meddelade i slutet på april att Hälso- och sjukvårdsdirektören beslutat att vårdpersonal inom regionen får upp till 20 000 kr i ersättning för varje flyttad semestervecka. Detta gäller dock endast sjuksköterskor, inte övrig vårdpersonal och andra yrkesgrupper inom vårt avtalsområde. För Kommunal Bergslagen är det inte acceptabelt att vårdpersonalens semester värderas olika.
facklig framgång sektion Dalarna

Facklig seger: Keolis och Siljan Buss stänger sina framdörrar

Huvudskyddsombudet Madeleine Wibecker och skyddsombudet Maria Jansson fick efter tre veckors kamp igenom stängda framdörrar för Keolis bussar. Även huvudskyddsombudet på Siljan Buss, Mats Gudmundson, har drivit fram detsamma hos sin arbetsgivare.
Deltagare i manifestation

Manifestation för schyssta scheman i Malung!

Idag har Kommunal Bergslagen sektion Västerdala genomfört sin manifestation i Malung med kravet att kommunen ska fortsätta använda sig av schemaläggningssystemet TimeCare, där de anställda lämnar in sitt önskade schema som sedan anpassas till verksamheten, istället för de fasta scheman som kommunen vill införa.
Sektion Köping facklig framgång

Facklig framgång: Sektion Köping fick Köpings kommun att dra tillbaka löneskuldskrav!

En av sektionens medlemmar som arbetar som barnskötare fick ett löneskuldskrav från Köpings kommun på 12 000 kr. Efter förhandling fick sektionen arbetsgivaren att dra tillbaka kravet.
Facklig framgång i Dalarna

Facklig framgång: Sektion Södra dalarna fick Försäkringskassan att dra tillbaka en medlems återbetalningskrav!

Linda Eriksson, förtroendevald i sektion Södra dalarna på ortsexpeditionen i Säter, fick Försäkringskassan att dra tillbaka återbetalningskrav på 20 000 kr som de ställt till en av sektionens medlemmar.
Till vänster texten: Bättre ute miljö för bättre arbetsmiljö på förskolan Freden. Till höger skyddsombudet Anneli Johansson

Facklig framgång: Bättre utemiljö för barnen ska leda till bättre arbetsmiljö för personalen

Anneli Johansson, skyddsombud på förskolan Freden i Ludvika, har mätt, skrivit 6:6a, pratat med chefer och kollegor. Anledningen? En utegård på förskolan som bokstavligt talat inte håller måttet. Den ska enligt reglerna vara 3 600 kvadratmeter, men är bara på 1200. Men nu kan det bli ändring på det efter en underrättelse från arbetsmiljöverket.
Ann-Ci Steneryd sektionsordförande i Kommunal Södra Dalarna och Hannele Björklund som jobbar på ett LSS-boende gör high five

LSS:en i Hedemora får betalt för hela natten − "Äntligen!"

Sovande jour, så står det i avtalet. Men det är inte alltid du får sova, i stället kan du få jobba utan lön under vissa timmar. Något Hannele Björklund som jobbar på ett LSS-boende fick uppleva. Men nu är ett nytt lokalt avtal på plats som innebär att de anställda får betalt för hela jourtiden.
Till vänster Camilla Dhal, fackligt förtroendevald i sektion Köping. Till höger delgivande från LO TCO rättsskydd

Facklig framgång: Medlem får ut 2,4 miljoner efter dom i förvaltningsrätten

Försäkringskassan sa nej, trots att läkarna bedömde att hon inte kan jobba heltid. Nu har en medlem från Köping, tack vare envetet arbete från sektionen och LO-TCO rättsskydd, fått rätt i förvaltningsrätten.