Norr

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Norr är en sektion inom Kommunal Stockholms län. Vi organiserar medlemmar anställda i kommunerna Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna samt anställda inom privata skolor och förskolor. Vi organiserar även bussförare och depåpersonal anställda av Arriva Sverige AB, Transdev och andra anställda inom övrig trafik.

Våra medlemmar finns inom många olika yrkesgrupper: Barnskötare, kokerskor, vaktmästare, dagbarnvårdare, fritidsledare, vårdbiträden, undersköterskor, personliga assistenter, yrkesarbetare inom de tekniska kontoren i kommunerna, bussförare och depåpersonal med flera.

Förhandlingsteam - lokala facket

I sektion Norr har vi följande team som förhandlar och organiserar lokalt för medlemmarna i Kommunal:

Vad gör vi?

På sektionsnivå arbetar vi med frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor för våra medlemmar. Vi hjälper också till vid rehabiliteringsärenden, enskilda personärenden med mera. Facklig utbildning till medlemmar, arbetsplatsombud och skyddsombud är en viktig del av vårt arbete.

Sektionen ordnar medlemsmöten, bland annat där du som medlem vara med och påverka den fackliga verksamheten som till exempel årsmöten där vi väljer till olika uppdrag, det kan vara yrkesträffar, ombudsmöten eller rena informationsträffar.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen har det övergripande ansvaret för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Du är alltid välkommen att kontakta oss!

Sektionsexpeditionen

Sektionen består av ca tio expeditioner, så kallade team, som vi beskriver ovan. Vi är uppdelade efter olika förhandlingsteam efter arbetsgivare.Vi som finns på de olika expeditionerna är förtroendevalda och finns här för medlemmarna i olika roller och i olika omfattning.

Till oss på expeditionerna kan du vända dig om du är osäker på vilket förhandlingsteam du tillhör eller har andra frågor. Vi förmedlar kontakt med den fackliga företrädare som bäst kan hjälpa dig.

Besöksadress:
Kontakta ditt team för att boka in besök. Vi finns på elva olika platser i norra Stockholm.
12000 STOCKHOLM
Karta
Postadress:
Södergatan 20
19585 MÄRSTA
Öppettider:
Måndag, tisdag, onsdag 00.09-16.00 och fredag 07.30-16.00 Skicka mejl med namn, arbetsplats, medlemsnummer och telefonnummer om du vill bli kontaktad.
Telefon:
Ordförande:
Zandra Michal

Våra nyheter

Föreläsningar om försäkringar med Folksam.

Välkommen till föreläsningar om dina försäkringar

På din arbetsplats och under din fritid omfattas du av försäkringar som ger dig hjälp och ekonomiskt stöd i olika situationer. Det är lätt att missa ersättningar du har rätt till men ofta är det möjligt att göra en anmälan i efterhand.
Marika Eriksson är Kommunal Stockholms läns representant på Gershedens folkets hus möten.

Lär dig mer om arbetarrörelsens kulturhistoria på Skansen

Gershedens folkets hus stod klart 1908 och fungerade som Gershedenbornas möteslokal i 50 år. Men sedan upphörde verksamheten och huset skänktes till Skansen. Kommunal Stockholms län är en av föreningarna som idag stöttar Gershedens folkets hus.
"Det gör inte ont att rösta, har man rösten ska man använda den", säger Mirja Räihä.

"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken"

Mirja Räihä är en räv i fackliga och politiska sammanhang. Förutom förtroendevald inom Kommunal Stockholms län är hon LO Stockholms läns ordförande och sitter i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Stockholm där hon har och har haft en rad förtroendeuppdrag. Från förra kyrkovalet är hon också vice ordförande i Spånga-Kista församling. "Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken", säger hon.

Pressmeddelande: Huddinge skär ner på äldreboende

Pressmeddelande från Kommunal sektion Huddinge med anledningen av nedskärningar i äldreomsorgen.

En annan välfärd är möjlig

Uttalande från Kommunal Stockholms läns representantskap 24 april 2021.

Semestra i Stockholms län? Hyr stuga genom Nygård

Välkomna till Semesterhemmet Nygård. Här finns stugor i olika storlekar att hyra.
Ulf Bjerregaard

Så lyckades Kommunals team på Södermalm med heltid som norm

2012 beslutades det att heltid skulle vara en rättighet i Stockholm stad. Åtta år senare så finns ingen som är ofrivilligt deltidsanställd i Södermalms stadsdelsförvaltning. "Det här visar att det är fullt möjligt att det går att få heltid och om det går på Södermalm varför skulle det inte gå i Kista eller i Farsta eller i Hägersten-Liljeholmen", säger Ulf Bjerregaard, förhandlingsansvarig i Kommunals team på Södermalm.

Pressmeddelande: Kommunal har inte gått med på att öppna framdörrarna

Det stämmer inte att Kommunal har gått med på att öppna framdörrarna på Nobinas bussar i Norrtälje.
Jessica Leiding, Kommunal Stockholms läns ordförande, och ombudsmannen Pernilla Westerberg.

Kommunal Stockholms läns representantskap 28 november

Kommunal Stockholms län höll sitt höstrepresentamtskap lördagen den 28 november. Mötet utsåg hedermedlemskap, delade ut kulturstipendium, behandlade motioner och antog ett uttalande.
Linda Pettersson, regionalt skyddsombud.

Skyddsombud ser en tuffare coronasituation på förskolorna

Under hösten har pandemin tagit ordentlig fart på förskolorna i Region Stockholm och nu har väldigt få av dem inte haft något covidfall. "Vi hade inte så många fall i våras. Men nu är många förskolor i läget att de inte vet om de ska stänga eller inte", säger Linda Pettersson, regionalt skyddsombud för Kommunal Stockholms län.