Härryda

Ekdalavägen 2
43530 MÖLNLYCKE
Öppettider:
8.30–15.00. Vid annan tid boka besöket.
Telefon:
Ordförande:
Monica Bengtsson

Väst

Våra nyheter

Maria Guixé

Elevassistenter är allt annat än en tillfällig lösning

Den senaste veckan har det blossat upp en debatt i media kring behovet av elevassistenter i den svenska skolan, och då i synnerhet skolorna i Göteborg.  Liberalernas Axel Darvik vill ”hålla igen” på elevassistenterna, och beskriver dem i förtäckta ordalag som en budgetbelastning. Här Kommunal Västs huvudskyddsombud, Maria Guixé, svar på tal på Axels utspel.
Årets skyddsombud i Västsverige, Elizabeth Laursen.

Kommunal Västs Elizabeth Laursen utsedd till Årets skyddsombud i Västverige

I september gick LO-distriktet i Västsverige ut med uppmaningen att nominera skyddsombud till utmärkelsen Årets skyddsombud i Västsverige. Sammanlagt kom det in 27 stycken nomineringar från GS Facket, Handels, Seko och Kommunal Väst. I dag kan vi med stolthet berätta att den som LO-distriktets verkställande utskott utsett till Årets skyddsombud, är en av Kommunal Västs hårt arbetande förtroendevalda, nämligen Elizabeth Laursen – undersköterska och skyddsombud på en demensavdelning på Åkerhus äldreboende.
Sladjana Gustafsson

Hallå där, Sladjana Gustafsson - Kommunal Västs nya vice ordförande!

Kommunal Väst är så glada över att få välkomna Sladjana Gustafsson som ny vice ordförande på avdelningen! Under ett tête-à-tête berättade Sladjana bland annat om sin långa fackliga bakgrund, sina fritidsintressen och sin övertygelse om att kraften av fler är oslagbar.
Malin Jaregård på skolgården vid den förskola där hon jobbar som barnskötare.

”Den pedagogiska biten har fått stå tillbaka för mer omsorg.”

Malin Jaregård jobbar som barnskötare i Partille kommun. I och med coronapandemin har hon märkt av ett skiftat fokus på jobbet.
Bildtext: Göteborgs spårvagnsförare vann striden! Porträttbild: skyddsombud Johan Kanmert

Facklig framgång: Äntligen skyddas alla Göteborgs spårvagnsförare fullt ut

Efter hot om skyddsstopp mot Göteborgs Spårvägar tisdagen den 19 maj, och därmed hot om totalt stopp i spårvagnstrafiken i Göteborg och Mölndal, enades parterna om en tidsfrist för arbetsgivaren på 24 timmar. Morgonen därpå hade Göteborgs Spårvägar åtgärdat arbetsmiljöproblemen, och skyddsstoppet kunde avblåsas.
Anna Svensson som entrévärd och akutvaktmästare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Nya tider innebär nya arbetsuppgifter

Alla har påverkats av coronapandemin på ett eller annat sätt. För Anna Svensson, som till vardags jobbar som lokalvårdare, har det inneburit nya rutiner och arbetsuppgifter.
Kommunal logga

Medlemsmöte Sektion Norra Hisingen och Lundby

Till dig som är medlem i Kommunal och arbetar inom Internservice Norra Hisingen & Lundby: Välkommen på medlemsmöte expeditionen Folkvisegatan 12!

Nomineringsmöte sektion Norra Hisingen

Norra Hisingen bjuder in till nomineringsmöte
Skydsombud som vinner pris

Abir Alawieh är ett av årets skyddsombud i Göteborgs stad

Förra veckan var det återigen dags att fira skyddsombudets dag. För tredje gången delades nu utmärkelsen ”årets skyddsombud” ut till ombud inom Göteborgs stad. Bakom utmärkelsen stod de fackliga organisationerna Kommunal, Saco, Lärarförbundet, Vision och Vårdförbundet där vardera förbund utsett skyddsombud som var värda att hylla lite extra.
Handslag mellan Anna Skarsjö och Ann-Sofie Hermansson

Socialdemokraterna i Göteborg går till val på ett reformpaket som öronmärks till Kommunals medlemmar

Socialdemokraterna i Göteborg går till val på att driva frågor som är direkt kopplade till välfärdspersonalen. Bland annat ska alla med godkända betyg som fullgjort sin praktik på gymnasiets omvårdnads- och barnskötarprogram, garanteras anställning inom tre månader. Detta kommunicerades via ett handslag mellan kommunstyrelsens ordförande, Ann-Sofie Hermansson – och Kommunal Västs ordförande Anna Skarsjö.