Svårt att nå Kommunal via telefon

Just nu kommer inte alla samtal till oss fram. Felet ligger hos extern leverantör, som felsöker just nu.

Haparanda

Denna sektion tillhör avdelning Norrbotten

Hej!
Nu har du hittat till Sektion Haparandas sida,
det finns expeditioner på vardera ort dit medlemmar vänder sig i första hand.
Du hittar vår expeditions öppettider nedan.

I bland måste vi lämna expeditionen för akuta medlemsärenden.
Är expeditionen stängd går det bra att kontakta Kommunal Direkt
för facklig rådgivning på 010-442 70 00

Besöksadress:
Torggatan 41
95385 HAPARANDA
Karta
Postadress:
Torggatan 41
95385 HAPARANDA
Öppettider:
Fredagar stängt. Öppettider mån-tors 8.30-15.30. Boka gärna besök i förväg. Maila eller ring så återkopplar vi så fort vi hinner.
Telefon:
Ordförande:
Tuula Maijanen

Norrbotten

Våra nyheter

Korg, thermos och kaffekoppar på en filt utomhus.

Träff för personliga assistenter och brukare i Arvidsjaur/Arjeplog

Den 5 augusti i Arvidsjaur är det dags för en träff ute i det fria för alla personliga assistenter med respektive brukare.

Till skyddsombuden inom Äldreomsorgen och Boendestöd Kiruna Kommun

Som ni vet har man i socialnämnden tagit beslut om att nerdragning av bemanning från dagens 0,97 till 0.85 ska göras. De tycker att kostnaderna är för höga och därför vill de verkställa nerdragningen, utifrån ett beslut, som är taget i nämnden 2007. Trots att detta beslut togs för länge sedan och förutsättningarna för vården över tid har förändrats, och även i underlaget fastställts att vårdtyngden blivit större, så anser inte arbetsgivaren att det behövs vare sig förhandlas eller göras riskbedömningar inför förändringen. Kommunal har begärt förhandling om brott mot MBL i frågan, men arbetsgivaren visar inget intresse.

Kommunal i Norrbotten agerar under Corona covid-19

Kommunal har nyligt utfört en enkät bland sina skyddsombud som arbetar inom sjukvård och äldreomsorg om bristen på skyddsutrustning och resultatet visar på att personalen känner sig extremt utsatta och har en stor oro över tillgången på skyddsutrustning. Resultaten från de som arbetar inom hemtjänsten står ut under undersökningen. 36% uppgav att det förekommit situationer där de jobbat utan skyddsutrustning under pandemin, 75% svarade att de känner oro över tillgången på skyddsutrustning och 46% svarar att det saknas skyddsutrustning för att skydda sig själv och omsorgstagare från smitta på arbetsplatsen.
Carolina Isaksson Årets SO och Marina Öhrvall Årets AO

Norrbotten har utsett Årets arbetsplats-och skyddsombud 2019

Idag har två viktiga och duktiga medlemmar uppmärksammats: Marina Öhrvall som blivit utsedd till Årets arbetsplatsombud 2019 och Carolina Isaksson som blivit utsedd till Årets skyddsombud 2019.
Zara Leghissa och Vanja Nyberg.

Rätt till heltider i Kiruna

Kommunal Norrbottens Zara Leghissa, avdelningsordförande, och Vanja Nyberg, lokalkontorschef, reagerar skarpt på ett uttalande av Kirunas kommunalråd Gunnar Selberg, c, i SVT Nyheter Norrbotten den 8 april.

Pajala kommun anlitar bolag utan kollektivavtal

Kommunal är kritisk till att Pajala kommun godkänt att företaget Ströms Slott får bedriva dagbarnvård i Pajala. Anledningen är att företaget saknar kollektivavtal.
Årets AO och SO.

Årets Skydds- och Arbetsplatsombud utsedda

Kommunal Norrbotten har utsett Carola Berggren, Piteå, och David Andersson, Kalix, till Årets Skyddsombud respektive Årets Arbetsplatsombud 2018.

Dags att nominera till förtroendeuppdrag i sektion Luleå

Det är dags att för dig som är medlem i Kommunal Norrbotten, sektion Luleå, att nominera till alla valbara uppdrag 2019.
Regiondag

Kommunalare på Undersköterskedagarna

Kommunal Norrbotten syntes vid Region Norrbottens "Undersköterskedagar".