Viktigt handslag för Kommunals medlemmar i region Kronoberg

Jenny Sjöström, sektionsordförande för Kommunal Hälso- Sjukvård och Trafik i Kronoberg och socialdemokraternas regionrådskandidat Henrietta Serrate genomförde den 18 augusti ett handslag om bättre arbetsvillkor i Region Kronoberg.

Handslaget
Foto: Kommunal

Handslaget innebär att Socialdemokraterna lovar att genomföra tre åtgärder i Region Kronoberg om de får bilda nytt styre i regionen efter valet:

• Återinför det höjda OB-tillägget för alla medarbetare
  • Avskaffa delade turer
  • Ta fram en modell för bidrag till arbetsskor

- Överenskommelsen mellan Kommunal och Socialdemokraterna är mycket värdefull för Kommunals yrkesgrupper. Inte minst återinförandet av det förhöjda OB-tillägget, som de borgerliga partierna tog bort mitt under pandemin är en fråga som djupt berör oss Kommunalare, säger Jenny Sjöström.

- Borttagandet av det här OB-tillägget handlar inte bara några tusenlappar mindre i plånboken varje månad utan också en känsla av att inte vara lika mycket värd som sina kollegor. Vi vill att Region Kronoberg ska vara ett föredöme för övriga regioner genom att inte ställa grupp mot grupp. Alla medarbetares obekväma arbetstid är lika viktig och värdefull, säger Henrietta Serrate.

Socialdemokraterna vill också se över hur fler medarbetare än idag kan få rätt till vidareutbildning och kompetensutveckling med arbetsgivarens stöd. Region Kronoberg har drygt 6400 medarbetare i över 150 yrken. Alla medarbetare, oavsett vilken verksamhet de arbetar i eller vilken yrkestitel de har förtjänar bättre arbetsmiljö och bättre arbetsvillkor. Region Kronoberg behöver en bättre personalpolitik. För det krävs ett maktskifte.

- Nu arbetar vi för en Socialdemokratisk valseger så att förslagen kan bli verklighet, säger Jenny Sjöström.