Vi strejkar för samma rättigheter som alla andra på svensk arbetsmarknad

Idag, fredag, startade strejken i Svenska kyrkan.

Röd cirkel med texten "Jag stöttar Kommunals #kyrkostrejk"
Foto: Kommunal

Kommunal har i det längsta varit pragmatiska och försökt hitta en bra lösning. Tyvärr tar inte Svenska kyrkan den utsträckta handen. En strejk är alltid en sista utväg och absolut inget Kommunal gör lättvindigt. Vi kan bara beklaga att arbetsgivaren uppenbarligen anser att just deras verksamhet ska ha en särställning på svensk arbetsmarknad och därför anser att medlemmarna i Kommunal inte ska få likvärdigt omställningsmöjligheter som flertalet på svensk arbetsmarknad. Svenska kyrkan vill istället göra kraftiga försämringar i medlemmarnas arbets- och lönevillkor. Detta innebär också att de inte kommer betala ut löner enligt märket. Något som Kommunal självklart inte kan acceptera.

Svenska kyrkan är ensamt ansvariga för den uppkomna situationen. Svenska kyrkan sa upp avtalet de hade med Kommunal och tackade sedan nej till medlarnas bud. Kommunal sa ja till medlarnas bud och har i hela denna konflikt varit lösningsfokuserade. Vi kräver samma rättigheter som alla andra redan har på svensk arbetsmarknad.

Medlemmar inom Svenska kyrkan har hela Kommunal i ryggen. Detta är inte bara kyrkans konflikt, utan en halv miljon medlemmar i Kommunal sluter upp. Vill du visa ditt stöd kan du dela våra inlägg i sociala medier, byta profilbild och tagga med #kyrkostrejk.

Kommunal finns på Facebook och Instagram.

Har du frågor?

Här hittar du samlad information och svar på vanliga frågor om varslet.

Din lokala sektion hjälper dig om du har frågor kring strejken eller andra konfliktåtgärder. Du hittar deras kontaktuppgifter på Mina sidor.