Var med och protestera mot angiverilagen

Regeringens planer på en angiverilag mot papperslösa skulle slå mot tilliten i samhället och försämra arbetsmiljön i vården och skolan. Var med och höj rösten och delta i Kommunals protester mot detta absurda förslag!

Piktogram megafon
Foto: Kommunal

Regeringen, ihop med samarbetspartiet Sverigedemokraterna,  förbereder en angiverilag. Den är tänkt att tvinga offentligt anställda att anmäla och undersöka personers lagliga rätt att vistas i Sverige och sedan ange dem till Polisen eller Migrationsverket, så att de ska kunna tvångsutvisas - ofta till förtryck, diktatur och livsfara.

Kommunal och hela LO anser att en sådan lag  skulle slå mot tilliten i samhället och försämra arbetsmiljön i vården och skolan.

Uttalande från LO:s styrelse

LO är emot förslaget om angiverlag. Vi har två huvudskäl:

1. Dels skulle det betyda att en central byggsten i det svenska demokratibygget rasar. En fungerande demokrati bygger på tillit, till varandra och till samhället. Om samhället tvingar välfärdens anställda att ange sina elever, brukare och patienter - då är tilliten borta.
  2. Dels skulle det öka stressen för anställda inom vården och skolan. En förutsättning för att göra ett bra jobb där, är att du som anställd kan skapa förtroende. Med det här förslaget finns inte längre någon sådan förutsättning. Den anställdas inre stress när hon inte kan göra ett gott jobb, skulle bli betydande.

Värst vore det naturligtvis för alla de som inte längre vågar gå till skolan eller söka vård. Men även anställda där drabbas. Liksom hela vår samhällsgemenskap.

Var med och protestera!

Det finns flera sätt att protestera mot regeringens planer på att införa en angiverilag.   Var gärna med och höja rösten kring denna viktiga fråga!

Läs och sprid debattartikel från samarbetet "Facken i välfärden"

Läs och sprid blogginlägg av Lisa Bondesson, samhällspolitisk chef på Kommunal:  "Välfärdsarbetare är inga gränspoliser"

Delta i demonstration på Södermalm söndag 10 september - Kommunal är medvärd och Malin Ragnegård talar (länk till Facebook)

Ladda ner eller dela bild för sociala medier: Vi arbetar med välfärd – inte angiveri (länk till Facebook)

Ladda ner eller dela bild för sociala medier: Välfärdsarbetare är inga gränspoliser  (länk till Facebook)

OBS! Du måste inte ha ett Facebook-konto för att kunna ladda ner bilderna.