Tidspress tvingar lokalvårdare till slarv

Tidningen Expressen har i en artikelserie avslöjat att städningen på Södersjukhuset inte håller måttet. Kommunals ordförande Annelie Nordström reagerar starkt. "Medlemmarna som arbetar som lokalvårdare får inte lov att göra rent, de får bara fixa till ytan", säger hon i en intervju med Expressens reporter.

Tidningen Expressens reporter Anna Bäsén tog sommarjobb som lokalvårdare på Södersjukhuset i somras och avslöjar nu i en artikelserie de orimliga förhållanden som städarna arbetar under. Tidspressen gör att de inte hinner rengöra ordentligt, bakteriehalterna är farligt höga.

- Jag blir förbannad. Allmänheten känner inte till att man dragit ner på städningen så pass mycket att man riskerar sitt liv när man lägger in sig på sjukhus, säger Annelie Nordström till Anna Bäsén i en intervju.

Tidspressen beror i sin tur på att priserna pressas, säger Annelie Nordström. Och det är inte bara städningen som får stryka på foten.

- Hela den lägre hierarkin av verksamheten görs billigare och billigare. Även omvårdnadsansvaret, där en hel del av städningen legat på en annan medlemsgrupp - undersköterskorna - har krympts.

- Vi har aldrig haft så många läkare och sjuksköterskor som nu. Men vi har aldrig haft så få undersköterskor och aldrig så lite pengar som avsatts för rengöring. Det tillsammans är bakgrunden till den här situationen.

Annelie Nordström berättar för Anna Bäsén att många av medlemmarna i Kommunal vittnar om hur tiderna för städningen ständigt minskas och hur de tvingas slarva för att hinna med.

- Medlemmarna som jobbar i den här branschen känner sig kränkta. De får inte lov att göra rent. De får bara fixa till ytan, säger Annelie Nordström i intervjun.

Länkar

Här kan du se Anna Bäséns intervju med Annelie Nordström (länk till Expressens webbplats)