Svenska kyrkan har gjort en fredspliktsinvändning – Kommunal gör en annan bedömning

Kommunal har idag, den 29 april 2022, under sen eftermiddag mottagit en fredspliktsinvändning från Svenska kyrkan. De menar att Kommunals stridsåtgärder är olovliga.

Röd cirkel med texten "Jag stöttar Kommunals #kyrkostrejk"
Foto: Kommunal

Kommunal gör en annan bedömning än Svenska kyrkan. Vi anser att det inte föreligger några rättsliga hinder för Kommunal att vidta stridsåtgärderna. Detta har vi nu under kvällen meddelat Svenska kyrkan. Vi har förklarat vår syn på deras invändningar och även undanröjt de eventuella hinder som förelegat för att fortsätta konflikten.

Därmed är det Kommunals uppfattning att de varslade stridsåtgärderna ligger fast och du som är uttagen i konflikt ska alltså fortsätta strejken. Fredspliktsinvändning är gjord mot Kommunal som förbund och inte mot dig som medlem.

Svenska kyrkan har också gått ut med att om en arbetstagare som är uttagen i konflikt inte kommer till jobbet imorgon så går det bra att låta någon annan utföra arbetsuppgifterna eftersom arbetsuppgifterna inte längre omfattas av stridsåtgärd. Det håller Kommunal inte med om utan här gäller det som tidigare sagts, att de arbetsuppgifter som utförs av någon som är uttagen i strejk inte heller får utföras av någon annan.

Håll dig uppdaterad

Här hittar du samlad information och svar på vanliga frågor om konflikten.

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna på kommunal.se.