Stor seger: Barnskötarna tar plats i nya läroplanen

Först fanns barnskötarna inte ens med i förslaget till ny läroplan. Men tack vare att medlemmarna inom förskolan gick ihop och protesterade, lyckades vi tillsammans få regeringen att ändra sig. Barnskötarna blev inte bara inskrivna i läroplanen, utan också erkända för den viktiga roll man spelar. Idag blev förslaget äntligen verklighet, när regeringen officiellt presenterade läroplanen. Vilken kraft vi är när vi är många!

Sabina Lehto, barnskötare sedan 13 år, och Tobias Baudin, ordförande Kommunal.
Foto: Johanna Stjerna

När det första förslaget till ny läroplan kom i höstas, fanns barnskötarna inte med överhuvudtaget. Det var såklart helt oacceptabelt! Kommunal startade då ett upprop, där medlemmarna i förskolan gick ihop och krävde att Skolverket ändrade sig. Samtidigt satte Kommunals ledning press på den ansvariga ministern i regeringen.

Resultatet av samarbetet? – Den enskilt största grupp som lämnade in svar på förslaget till ny läroplan var barnskötarna. Och de var inte nöjda med att de inte fanns med. Protesterna gav resultat! Den ansvariga ministern lovade förändring och förbättring, något som nu blir verklighet. Idag presenterade regeringen förskolans nya läroplan, där barnskötarna finns med och erkänns.

Det här händer tack vare alla fantastiska medlemmar i Kommunal, som tillsammans visat sin styrka och förmåga att påverka. Vi firar såklart detta, och sätter sen full fart mot nya framsteg för alla yrkesskickliga barnskötare i Sverige.