Hoppa över menyn och gå direkt till innehållet
Anpassa

Längre svarstider hos sektionerna

Just nu har vi tekniska problem med sektionernas e-post, därför kan det ta längre tid att få svar. Du kan även ringa till oss.
Stäng

Skyddsombudens samarbete gav resultat

Stefan Qvick och Carita Alenius, skyddsombud som vann striden i Lund
Stefan Qvick och Carita Alenius, två av skyddsombuden för bussförarna i Lund gav inte upp kampen för arbetsmiljön.
Foto: Monica Brundin Danielsson
Skyddsombuden hade god hjälp av medias bevakning.
Skyddsombuden hade god hjälp av medias bevakning.
Foto: Monica Brundin Danielsson
2019-02-08
- Att vi var samspelta i skarpt läge var den avgörande faktorn. Carita Alenius sammanfattar skyddsombudens arbete med arbetsmiljön för bussförarna utanför sjukhuset i Lund. Ett arbete som pågick i flera år och som fick sin lösning strax före jul förra året.

Ta tre bussbolag, en region, en kommun, ett byggbolag, ett sjukhus och byggandet av en spårväg. Blanda och skapa en arbetsmiljö, farlig för såväl bussförare som passagerare. Det var vad skyddsombuden på de tre bussbolagen Nettbuss, Transdev och Nobina, Stefan Qvick, Patrik Lells och Carita Alenius, kämpade med. De ville få till en förändring i form av enkelriktad och omdirigerad busstrafik.  I oktober 2017 kallade skyddsombuden för första gången till ett möte om trafiksituationen. Där och då startade deras samarbete. Det som blev framgångsfaktorn för att nå ända fram.

Innan dess hade samtliga, var och en för sig, haft en dialog med respektive arbetsgivare utan att nå resultat. De hade deltagit i möten, skrivit skrivelser, pratat med kollegor.

- Skanska och kommunen hade, när spårvägsbygget startade, lovat fri framkomlighet. Men så blev det inte. Det blev en enda röra av alltihop, berättar Stefan Qvick.

Efter sommaren 2018 eskalerade problemen, vägen blev i sämre skick, vägavsnittet förminskades till ett körfält och sikten för förarna blev snabbt förändrad.

- Vi var alla tre helt överens om att situationen var ohållbar, säger Carita.

- Ja det var lika eländigt för alla oavsett färg på bussarna, tillägger Stefan.

Dialogen fortsatte, med arbetsgivarna och med de övriga parterna.  Men inget hände och den 9 november la skyddsombuden ett skyddsombudsstopp och all busstrafik stoppades under några timmar innan tjänstemän från Arbetsmiljöverket hävde stoppet.

I dag har skyddsombuden lärt sig att mycket handlar om dokumentation, om bevismaterial, foton och vittnesmål.

När besvikelsen hade lagt sig. Tog ombuden nya tag. Och knappt en vecka senare la de en ny begäran enligt arbetsmiljölagens 6 kapitel 6a paragrafen. Återigen krävde de att trafiken skulle enkelriktas utanför sjukhuset och vid ett möte mellan samtliga parter den 5 december beslutades det om en enkelriktning som trädde i kraft den 17 december.

- Det visar att man aldrig ska ge upp, konstaterar Stefan som tycker att skyddsombuden över lag behöver bli bättre på att fråga och ifrågasätta och ta hjälp av varandra när det behövs.

- Gå ihop! Det känns jävligt bra och ger kraft att jobba vidare. Målet är ju att se till att kollegorna har en bra arbetsmiljö.

Trots att strukturerna i de tre bussbolagen är olika. Trots att de är olika stora och kör olika bussturer så har skyddsombuden hittat sitt sätt att samarbeta och stärka varandra.

- Olikheterna både gällande oss som personer och våra situationer på de respektive arbetsplatserna har varit en styrka i samarbetet, säger Carita som jobbar på den största arbetsplatsen Nobina.

- Jag uppmanar andra skyddsombud att gå samman i gemensamma frågor för att nå bättre resultat.