SKR och Sobona säger nej till att skjuta fram införandet av nya reglerna för dygnsvila på bilaga R

Kommunal har framfört till SKR och Sobona att vi anser att datumet för implementering av de nya reglerna behöver skjutas fram. Nämnden har inte kunnat meddela några beslut och det leder till att medlemmar i Kommunal får sväva i ovisshet och kan behöva få tre olika schemalösningar att förhålla sig till på två veckor, en ohållbar och dessutom helt onödig situation.

Malin Ragnegård och Johan Ingelskog
Malin Ragnegård, förbundsordförande och Johan Ingelskog, avtalssekreterare
Foto: Kommunal

– Detta har vi nu framfört med all tydlighet till SKR och Sobona, men de säger nej. De stänger dörren helt till att skjuta fram datum för hela implementeringen, och även till vårt förslag att åtminstone ge respit för de räddningstjänster som ansökt om dispens men ännu inte fått svar, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal.

Kommunals uppfattning är att det måste finnas en rimlig tid för verksamheterna att ställa om efter att man fått svar från nämnden. Om en räddningstjänst gjort bedömningen att dygnspass krävs och därför sökt dispens, kommer vi inte att angripa detta fram till nämnden har fattat sitt beslut.

– Att SKR och Sobona i detta läge sätter sig på tvären och inte kompromissa en millimeter tycker jag är helt oacceptabelt. De äventyrar räddningstjänstens livsviktiga funktion i en orolig tid, och det är inget annat än oansvarigt, säger Malin Ragnegård, ordförande Kommunal.

Läs mer i tidigare nyhet