Medlemmarna skapar trygghet och gemenskap i skolan!

Idag den 10 september är det Skolans dag och då vill vi uppmärksamma alla medlemmar i Kommunal som jobbar inom skolan med att stötta elever och lärare, hålla i aktiviteter, servera mat, lösa konflikter och sköta om lokalerna. Ni gör ett fantastiskt jobb för att eleverna ska känna sig hemma, trivas och utvecklas i skolan. Vi träffade medlemmen och elevassistenten Jeanne d’Arc Canon för en kort intervju om hennes yrke.

Elevassistent Jeanne d'Arc Canon
Foto: Elevassistent Jeanne d'Arc Canon

Hallå där…

… elevassistent Jeanne d’Arc Canon. Berätta mer om ditt yrke!

Som elevassistent jobbar jag med elever som har det svårt, till exempel med adhd, autism och koncentrationssvårigheter. Jag ger stöd till eleven, så att vi skapar trygghet och arbetsro för alla. Det bästa med mitt jobb är att se utvecklingen hos eleverna, att se dem lyckas och få känna sig som alla andra. Det ger mig lust och engagemang!

Hur skulle man kunna lyfta elevassistentyrket ännu mer?

På skolan där jag jobbar har de flesta elever en annan bakgrund än svensk, och vi behöver lägga mycket kraft på att kämpa mot den segregation som eleverna upplever. Ofta känner jag att det är tack vare oss elevassistenter som verksamheten fungerar. Därför skulle jag önska att vi också värderades högre av skolan, och hade en bättre löneutveckling.

Den som ska ge stöd till elever som har det kämpigt – ibland med olika slags trauman i bakgrunden - behöver också en ordentlig introduktion för att klara av jobbet. Varför inte erbjuda utbildning till dem som inte har? Att kanske få jobba halvtid och plugga halvtid, det skulle vara ett lyft!

Vill du veta mer om att arbeta inom skolan?
Läs här om Kommunals yrken inom skolan och hur medlemmarna i Kommunal tar allt större plats.

Så jobbar Kommunal för skolan