Ska man behöva välja mellan en bra arbetsmiljö eller en bra lön?

Kramfors kommunalråd Malin Svanholm (S) har i ett brev besvarat räddningstjänsten Höga Kusten – Ådalens vädjan om en bättre lön, att bli lyssnade på och att få ett bättre schema. Hon har även uttalat sig i en artikel 23 september om den situation som uppstått.

Dessa uttalanden vill jag gärna bemöta

Jag vill dock börja med att säga att det är bra att Malin Svanholm svarat brandmännen.

Men det är ändå med en viss förvåning jag läser hennes uttalanden och som facklig representant i fackförbundet Kommunal kan jag inte låta bli att reagera.

Som fackliga förstår vi att ekonomin är svår. Kommunal förstår att budgeten kan vara ansträngd. Speciellt i en Kommun som har stor utflyttning precis som du säger.

Detta möter medlemmarna i Kommunal hela tiden. Det är medlemmarna som kämpar ute i verksamheterna för att budgeten ska gå ihop och att samhällsservicen ska levereras med högsta kvalité.

Var inte just budget en av anledningarna till att man bildade räddningsförbundet från första början? För att man skulle samordna och tillsammans i kommunerna bidra till en hög kvalité och säkerhet för medborgarna i de tre kommunerna Kramfors, Sollefteå och Härnösand, så kallat frigöra resurser.

I Artikeln ställer Malin, Kommunals yrkesgrupper mot varandra. Kommunal accepterar aldrig att arbetsgivare ställer branscherna mot varandra. Vi kan inte som nordens största välfärdsförbund med över 510 000 medlemmar acceptera att orsaken till att man har Sveriges lägsta löner bland brandmän, är just för att man enligt dig Malin bor i någon av dessa tre kommuner. Jag hoppas att du blivit felciterad.

Vi kan aldrig acceptera att brandmän, undersköterskor, barnskötare och många fler yrkesgrupper inom Kommunal, som har kämpat under pandemin, ska stå tillbaka i det samhällsläget som vi nu håller på att ta oss igenom.

I artikeln nämns det även att man nu får välja på löneökningar eller fler arbetskamrater och en bättre arbetsmiljö.

Även där hoppas jag att det är felciterat.

Att öppet tala om att man inte kan ha lön och en arbetsmiljö som är bra, uppfattar jag som oerhört provocerande.

Här kan man tolka uttalandena som att arbetsgivaren vetat om att brandmännen går kort och att det enda sättet för dem att klara av det, är just ett lokalt avtal som vi och brandmännen sagt upp.  Enligt artikeln handlar det om 2 tjänster.

Vår syn är att ingen ska behöva välja mellan en bra arbetsmiljö eller en bra lön, det går absolut att få båda två. Det handlar om att lyssna på sina anställda och tillsammans hitta det bästa lösningarna som fungerar för både arbetsgivare och anställda. Det är därför Kommunals alla representanter deltar i samverkan. Det gör vi för att vi ska kunna ta upp brister och samverka tillsammans med arbetsgivarna. Möjligheten till påverkan över sin arbetssituation tjänar vi alla på.

Ett stort tack till brandmännen borde egentligen vara på sin plats då man sparat pengar under flera år åt sin arbetsgivare.

När det gäller uttalandet om att man inte sagt något på direktionsmötena och att Malin även tycker man ska välja nya ombud, om man är missnöjd. Jag har svårt att ta ställning till detta, enligt de uppgifter jag fått fanns inga förslag om schemaändring när det senaste direktionsmötet genomfördes i Maj.

Jag förstår efter dessa uttalanden från räddningschef och ordförande i direktionen att det inte kan vara lätt att vara fackligt förtroendevald eller anställd brandman i räddningstjänsten Höga kusten – Ådalen.

Därför väljer jag att bara konstatera att Malin Svanholm har helt rätt, är man missnöjd med förtroendevalda får man välja nya oavsett om man är förtroendevald i en fackförening eller inom politiken.

Sara Sjödin

Avdelningsordförande Kommunal Mellersta Norrland.