Sektion Kungälv öppnar (löne)dörrar med ny utbildning

Alla sektioner erbjuder studier för sina medlemmar, men sektion Kungälv har tagit det ett steg längre och skapat en egen utbildning. För att man såg ett behov av att rusta medlemmarna kring hur man förhandlar lön.

Två tjejer med broschyrer
Lina Svensson och Jessica Aspholm är två av handledarna som håller i utbildningen.
Foto: Mari Salé

Såg ett behov och tog fram egen utbildning

När Mari Salé, som är facklig företrädare för sektion Kungälv, såg att det fanns ett behov av att utveckla sektionens studieutbud, så tog hon saken i egna händer och skapade en ny utbildning.  Mari har arbetat fackligt i många år och har fullmakt att förhandla löner för medlemmarna som arbetar i Kungälvs kommun. Men det handlar om övergripande förhandlingar, för hela avtalet, inte på individnivå.

– Vi upplevde att våra medlemmar behöver rustas kring löneförhandling, så att de kan komma bättre förberedda till sina lönesamtal. Det är individuell lönesättning på det avtal Kommunal har med Kungälvs kommun. Så det är jätteviktigt att vi ger våra medlemmar den kunskap de behöver för att kunna få en så rättvis lön som möjligt. Vi kan bara säkerställa att medlemmarna fått sina samtal, men vi kan inte påverka utgången, eller hjälpa dem med förhandlingen. Så vi väljer att klä på dem kunskapen och modet genom utbildning i stället.

Viktigt att våga prata lön

Den utbildning som Mari är ansvarig för att ha tagit fram har fokus på att komma igång att prata lön, och på att våga lyfta sig själv som individ. Det första, av hittills fyra utbildningstillfällen, hölls i oktober 2022. Alla utbildningar har varit fullsatta och man har högt tryck på anmälningarna.

– Det är jättemånga som vill gå utbildningen och vi planerar att fortsätta hålla den så länge intresse finns.

Alla sektionens medlemmar får sms när nya utbildningstillfällen erbjuds, och platserna går som sagt åt i rasande fart. Så det gäller att vara snabb om man vill bli en stjärna på att förhandla sin lön. Utbildningen pågår under en heldag 8.00–16.30, och medlemmarna bjuds på både fika och lunch.

– Medlemmarna tar ledigt enligt studieledighetslagen och får ett skattefritt studiestipendium på tusen kronor för att de deltar. Och så får man en goodie bag, som en extra bonus.

Studernade medlemmar  och två manliga handledare
Till höger: Tobias Wallin och Christian Pinggera – två av handledarna som håller i utbildningen.
Foto: Mari Salé

Utbildningens syfte

Ett ökat värde av medlemskapet i Kommunal

Stöd kring och fördjupad kunskap om lön

Ökad trygghet i lönesamtalen

Positiv feedback

Förutom regelrätt föreläsning, så innefattar studieupplägget även en hel del interaktivt arbete, i form av gruppdiskussioner och övningar. Mari berättar att övningarna och diskussionerna har varit mycket uppskattade. Egentligen finns det bara gott att säga om utbildningen. Utvärderingarna talar sitt tydliga språk.  Mari och hennes handledarlag, som hållit i kurserna, har fått otroligt fin kritik från medlemmar som gått utbildningen.

Medlemsröster om utbildningen

"Det var väldigt lärorikt och jag fick flera verktyg som jag kan använda i min lönediskussion."

"Bra tips och material och annan information som jag inte hade en aning om."

"Jag har fått många bra idéer och lärt mig mycket."

"Utbildningen gav mig mer kött på benen om hur man kan förhandla som anställd."

"Det var jätteintressant att höra hur andra har det på sina arbetsplatser."

Många vill ta efter

Sektion Kungälv har fått flera förfrågningar från andra sektioner, även utanför den egna avdelningen, om att få ta del av utbildningen. Mari har redan delat materialet med flera sektioner, och skickar gärna till fler.

– Det är jättepositivt att fler medlemmar får möjligheten att gå utbildningen. Vi kommer som sagt att fortsätta erbjuda utbildningstillfällen, men trycket är stort, och samma behov finns förmodligen i andra delar av landet. Det är bara roligt om vi kan tillgodose det behovet tillsammans,

Ta del av utbildningen

De sektioner som är intresserade av att genomföra utbildningen på egen hand, är varmt välkomna att höra av sig till sektion Kungälv.

Kontakta sektion Kungälv