Ove trakasserades av chefen – fick hjälp av Kommunal

Ove är trädgårdsanläggare. Han var anställd på ett av Sveriges största trädgårdsföretag. Under många år trakasserades Ove av produktionschefen – uppenbarligen ville chefen få honom att säga upp sig självmant. Småningom sökte Ove fackets hjälp. Det ledde till att han fick sluta hedersamt, med tolv månadslöner som ”fallskärm”. Han såg det som en fantastisk lösning, han ville inte längre jobba kvar efter allt som hänt.

Ove har nu gått vidare i livet och lagt händelserna bakom sig. Peter Johansson, regionalt fackligt ombud (RFO) för trädgårdsanläggarna på sektion Gullmarsplan i Stockholm, var den som förhandlade för Ove. Han berättar:

- Det var synd att Ove väntade så många år med att ta kontakt med facket. I annat fall kanske vi hade lyckats hitta en lösning där han kunnat stanna kvar på jobbet. Han trodde nog att han skulle kunna lösa situationen själv på något sätt och ville inte klaga. Men trakasserierna bara fortsatte. Det hade hållit på i fyra år, när han kontaktade oss.

Peter Johansson tror att trakasserierna berodde på att Ove har stor kunskap och erfarenhet i sitt jobb.

- Chefen kände sig helt enkelt hotad av Ove.

Hotade med drogtest

Trakasserierna tog många former. Som till exempel när Ove varit sjuk och var på väg tillbaka till jobbet och borde ha fått lätta arbetsuppgifter i övergången – då fick han de allra tyngsta uppgifterna. Till slut hotade produktionschefen att skicka Ove på drogtest, trots att inget indikerade att han var missbrukare.

Det var då Ove tog kontakt med facket för att få råd om hur han skulle förhålla sig.

- Jag gav  honom att rådet att vägra. Enligt drogpolicyn på företaget får drogtester inte ske på det viset, säger Peter Johansson och tillägger att det var då som kontakten med Ove tog fart, det var då han fick insikt i vad Ove var utsatt för.

Peter kallade till förhandling med företaget om kränkande särbehandling och trakasserier av Ove.

- Det här är svåra fall för oss fackligt aktiva. Förhandlingarna blev väldigt långdragna, men jag kunde visa på många exempel på att Ove särbehandlades, berättar Peter.

Företaget representerades av förhandlingschefen, som småningom valde att skriva på ett avtal om tolv månadslöner och arbetsbefrielse för Ove.

- Ove tackade mig sedan och sa att han aldrig fixat detta själv. Han var på väg att säga upp sig, utan kompensation, när hotet om drogtest fick honom att kontakta oss.

- Och förhandlingschefen sa till mig efter förhandlingarna att produktionschefens lämplighet kommer att utredas.

Av: Lalla Lindström