Nu vet vi vem som är Sveriges bästa bussförare 2019

Den 9 september gick finalen i Buss-SM 2019 av stapeln på Gillingebanan i Vallentuna, norr om Stockholm. Omkring 500 bussförare svarade på ett antal frågor på nätet för att kvalificera sig och i tuff konkurrens med femton andra blev det tillslut Denny Bauer från Björks Buss i Västerås som gick vinnande ur striden och nu kan titulera sig som Sveriges bästa bussförare.

Sveriges bästa bussförare Denny Bauer med tvåan Erik Lindgren (till vänster) och Abdul Husein (till höger).
Foto: Kommunal

Syftet med Bussförar-SM är att uppmärksamma bussförarnas betydelse och kompetens samt höja statusen för bussföraryrket. Detta för att rekryteringsbehovet inom branschen är mycket stort, under de närmaste tre åren behöver man rekrytera ungefär 7300 personer.

Bussföraren är företagets ansikte utåt och det är viktigt att bussföraren är serviceinriktad, representativ och har ett bra kundbemötande. Som bussförare ska man kunna köra fordonet mjukt och säkert, ekonomiskt och riskmedvetet.

Man ska även kunna manövrera fordonet i trånga trafikmiljöer och vara kvalitets- och miljömedveten. I finalen fick finalisterna därför tävla i fyra olika moment: manöverprov mellan koner, halkkörning, sparsam körning och ett katastroftest där det gällde att rädda en docka ur en buss och göra hjärt-lungräddning på den.

Medlemmen Erik vann silver!

Kommunal-medlemmen och tvåan Erik Lindgren är väldigt nöjd med sin insats. Han trodde inte att han skulle nå prispallen.

- Jag är nöjd att jag har genomfört alla moment även om jag tycker att jag kunde ha gjort bättre på vissa delar. Det absolut roligaste har varit att få manövrera bussen i smala utrymmen. Viktiga att hålla koll på alla speglar!

Det bästa med mitt jobb är alla fina medresenärer man möter. Är man trevlig själv brukar det smitta av sig på resenärerna!

Är intresserad av att veta mer om bussföraryrket?