Natalie förbereder barnen på att ta sig an världen och framtiden

Vi har träffat och pratat med Natalie Sjögren som arbetar som barnskötare på förskolan Rymden i Östteg, Umeå. Natalie är även arbetsplatsombud och skyddsombud sedan två år tillbaka. Hon tycker att det är viktigt att man som anställd vet vilka rättigheter man har, och att man tillsammans kan arbeta för bättre arbetsmiljö och bättre avtal. Och att finnas där som stöd för kollegorna om något skulle uppstå.

Kommunal Västerbotten.
Natalie Sjögren, barnskötare.
Foto: Kommunal Västerbotten.

Varför valde du att utbilda dig till barnskötare?

Jag tycker det är otroligt givande att jobba med barn, att få följa och vara en del av deras uppväxt och utveckling. Det är otroligt kul att få vara med och se hur de går från det lilla lilla barnet till en individ som är vår framtid.

Vilken åldersgrupp arbetar du med?

Just nu jobbar jag med barn i åldrarna 3 - 5 år.

Hur kan en dag på arbetet se ut?

Mina arbetstider kan variera mellan klockan 06.30-17.30 beroende på om jag har öppning eller stängning av förskolan.

Om jag börjar klockan 07.30 så startar jag dagen med att öppna upp avdelningen, tända lampor och duka fram material som lockar till lek när barnen börjar komma. Sedan är det allt eftersom att ta emot vårdnadshavare och barn i hallen för att hälsa dem välkomna för dagen.

Vid 08:45 har vi morgonsamling med frukt där vi med hjälp av tecken som stöd och bildstöd går igenom dagen för att visa dem vad vi ska göra under dagen vilket skapar en tydlighet. Efter morgonsamlingen så delar vi upp barnen i två grupper där den ena ska gå ut och leka eller ha projekt med en pedagog och den andra gruppen är inne och har projektstund med två pedagoger. Då jobbar vi med aktiviteter kopplade till förskolans läroplan och de globala målen. Just nu jobbar vi med att skapa ett café ute på vår gård. Då får barnen vara med och skapa material som ska finnas i caféet.

Efter projektstunden kommer barnen som varit ute in och då har vi samling där vi också delar barnen i två grupper för att få ut så mycket som möjligt av samlingen. Denna höst har vi temat matematik på våra samlingar. Medan två pedagoger har samling så dukar den tredje pedagogen borden och ställer fram mat inför lunchen. För sedan ska vi äta lunch, ungefär klockan 10:45.

Efter lunchen så dukar vi av borden och städar undan för att sen ha läsvila i två grupper och lägga de barn som ska sova. Efter läsvilan går en grupp ut och leker medan den andra är inne samtidigt som vi pedagoger byter av varandra med att ta rast. Klockan 14.00 är det dags för mellanmål och sedan går vi oftast ut med halva gruppen medan halva gruppen är inne en stund till innan de också går ut och leker och blir hämtade av sina vårdnadshavare.

Vad är det bästa med ditt arbete?

Oj, skulle nog säga att det är att få se hur barnen utvecklas och formas, att få följa deras milstolpar och hjälpa dem att bli förberedda för att ta sig an världen och framtiden!

Natalie Sjögren

Finns det något som du önskar kunde förbättras, och vad i så fall?

Just nu så hinner vi knappt ta ut vår planeringstid. Vilket gör att det väldigt svårt att kunna bedriva den verksamhet som vi/jag önskar att vi skulle kunna. Det drabbar både barnen och kvalitén på den undervisning dom får, och skapar en stress hos oss pedagoger att hinna med planering, utvärdering och dokumentation.

Har du några fackliga uppdrag inom Kommunal?

Ja! Jag är både arbetsplatsombud och skyddsombud på min arbetsplats. Sen sitter jag även med i Kommunals ungkommitté och sitter som adjungerad i avdelningsstyrelse för att lyfta in ungas synvinkel på fackliga frågor.

Hur länge har du varit ombud?

Jag har varit arbetsplatsombud i 2 år. Jag blev vald ganska precis efter att jag började då vi inte hade något ombud, och för mig var det självklart att någon måste ta på sig det ansvaret.

Är ni fler som är fackligt engagerade på din arbetsplats?

Det är bara jag från kommunal som då representerar barnskötarna, städare och kökspersonalen. Men sen har vi ett AO för Sveriges lärare och ett till SO och vi alla arbetar för en så bra arbetsmiljö som möjligt på jobbet!

Vad är det bästa och viktigaste med ditt uppdrag?

Som arbetsplatsombud är det viktigt att se till så att allt går rätt till och att vi alla har de rättigheter som vi ska ha på arbetet. Att finnas där som stöd för kollegor om en situation skulle uppstå.

Det är också otroligt kul att få sitta med och planera hur vi jobbar med att få fler unga engagerade i Kommunal, för det är vi unga som är Kommunals framtid. Men det är knepigt för det är inte lika självklart för unga idag varför man ska vara med och engagera sig fackligt.

Vilken fråga skulle du vilja driva igenom på din arbetsplats?

Någonting jag skulle vilja bli verklighet är att vi ska ha mindre barngrupper, och det vet jag att många andra som jobbar inom förskolan också tycker.

Som det ser ut idag är det alldeles för stora barngrupper för att vi ska kunna ge det fokuset som varje barn behöver, och det är väldigt synd att det är barnen som ska bli drabbade av att samhället bara är ute efter ekonomiska vinster. Men det här är ju såklart en fråga som är svår att driva på bara en arbetsplats, den skulle behövt drivas igenom uppifrån.

En annan het fråga är arbetskläder för att kunna vara ute med barnen oavsett väder, tex riktiga vinterskor, mössa, täckbyxor och regnkläder. Det är mycket pengar från våra privata plånböcker som går till att köpa kläder för att ens kunna utföra vårt jobb och så tycker inte jag att det ska vara.

Något som jag också skulle vilja få igenom är att alla på arbetsplatsen får rätt typ av ersättning om vi jobbar över för att kollegorna är frånvarande. För som det ser ut just nu tar många ut det timme för timme i stället trots att det är tid utöver deras heltidsjobb. Det finns många frågor som man skulle vilja driva igenom.

idag är det alldeles för stora barngrupper

Natalie Sjögren

Vilken är den största utmaningen för dig som ombud?

Jag skulle säga att det är att få mina kollegor till att vilja påverka.
Ofta upplever jag att man har idéer och tankar men sen stannar det där. Att man inte orkar eller vet hur man ska göra en förändring och hur man kan påverka. Och då kommer vi aldrig att kunna få det bättre, så som vi vill ha det.

Som ombud kan jag inte göra allt själv. Jag finns där för att vi tillsammans ska kunna hjälpas åt för att få det bättre.