Medlem fick hjälp av Kommunal – slipper betala 100 000 kronor

I Söderhamn fick en medlem hjälp med att bestrida ett återkrav från Försäkringskassan. Tack vare sektionens företrädare slipper medlemmen nu att betala återkravet som visade sig vara felaktigt.

Bild av Framgångslådan
Foto: Kommunal

En medlem tillhörande Kommunal Mitt sektion Söderhamn hörde av sig till företrädare på sektionen efter att ha fått ett beslut från Försäkringskassan som innebar att personen skulle tvingas betala tillbaka drygt 100 000 kronor i tidigare utbetald ersättning. Myndigheten ansåg att medlemmen haft 25 procent i arbetsförmåga, och därmed inte haft rätt till full ersättning från Försäkringskassan.

Företrädare från sektionen i Söderhamn hjälpte medlemmen med att gå igenom dokumentation, så som själva beslutet, men även andra handlingar från exempelvis Skatteverket och sjukvården. Sektionen gav även rådet att medlemmen skulle börja betala av på skulden, medan ärendet överklagades.

Efter fyra månader ändrade Försäkringskassan sitt beslut och medlemmen slipper därmed betala tillbaka pengarna.