Medlem får 87 000 kronor efter arbetsgivarmiss

Regionalt fackligt ombud Karin Hernmo
Med hjälp av Karin Hernmo, regionalt fackligt ombud, fick medlem rätt mot arbetsgivaren
Foto: Monica Brundin Danielsson
2019-04-03
Arbetsgivaren, ett företag i assistansbranschen, får betala mellanskillnaden när den anställde inte fick de timmar hen var garanterad.

Medlemmen, som jobbade som personlig assistent, hade ett anställningskontrakt som angav en veckoarbetstid på 36 timmar med en angiven lön per timme. Men plötsligt drogs arbetstiden ner till 16 timmar per vecka med betalning därefter. Efter att medlemmen kontaktat Kommunal får hen mellanskillnaden som ett engångsbelopp på drygt 87 000 kronor.

- Medlemmen hade koll på sitt anställningsavtal, det blev avgörande, säger Karin Hernmo, som är regionalt fackligt ombud och som varit med i den ganska långa processen att få rätt mot arbetsgivaren.

När tiden drogs ner och arbetsgivaren inte längre höll överenskommelsen om 36 timmars arbete per vecka försökte medlemmen prata med sin arbetsgivare. Men kontakten ledde inte någonvart och medlemmen tog då kontakt med Kommunals företrädare som efter flera möten till sist fick arbetsgivaren att rätta till sitt misstag.

Nu får hen ut de pengar som hen ska ha enligt anställningsavtalet, säger Karin Hernmo.

Har du också en facklig framgång du vill dela med dig av? Hjälp oss att fylla Framgångslådan med din berättelse!

TILL KOMMUNALS FRAMGÅNGSLÅDA!