Krönika: En fråga om klass och kön

Förbundsordförande Tobias Baudins senaste krönika i Kommunalarbetaren.

Tobias Baudin sitter i röd soffa.
Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.
Foto: Fredrik Sandin Carlsson.

Åtta av tio av de 5 000 svenskar som anmält att de smittats av corona på sin arbetsplats är kvinnor. Och över hälften jobbar som undersköterska, vårdbiträden eller personlig assistent. Det rapporterade Ekot om i september. Det är upprörande men, för oss i Kommunal, inte speciellt förvånande siffror.

Under coronapandemin har det blivit tydligt vilka samhället väljer att prioritera och skydda, och vilka som förväntas stå i frontlinjen. För mig finns det ingen tveksamhet om att detta handlar om klass och kön. Som vanligt är det kvinnor i arbetaryrken som drar det kortaste strået. Som förväntas gå till jobbet och som sedan kallas gnälliga om de kräver om adekvat skyddsutrustning eller uttrycker oro för sin arbetssituation. Vilka andra yrkesgrupper hade behandlats på samma sätt?

Det går inte att skylla på att man inte visste hur det skulle bli. Vi inom Kommunal har under hela coronapandemin varnat för just de följder som vi nu ser. Medlemmarna i Kommunal har i många fall stångat sig blodiga för att bli lyssnade på och bli tagna på allvar. Att arbetsgivare, politiker och myndigheter allt för ofta valt att slå dövörat till är mer än bara oansvarigt, det är ett svek.

Den här avtalsrörelsen finns det en chans att ta flera steg i rätt riktning. Att erkänna medlemmarna i Kommunal som de yrkeskunniga proffs de är. Det är dags för kvinnor i arbetaryrken att för en gångs skull dra det längsta strået.

Tobias Baudin

Förbundsordförande Kommunal