Kraftigt försämrade anställningsvillkor när Frösunda säger upp avtal för personliga assistenter i Falkenberg

I sin artikel ”Kommunen sålde ut oss”, publicerad 30 mars 2016 i Hallands Nyheter, skriver journalisten Anton Berglund om hur Frösunda säger upp avtalet för personliga assistenter i Falkenberg, vilket ger kraftigt försämrade anställningsvillkor.

2013 privatiserade Falkenbergs kommun personlig assistans och Frösunda tog över verksamheten. Anställda som följde med upphandlingen till Frösunda har haft ett lokalt fackligt avtal, vilket gjort att de behållit flera av sina gamla anställningsvillkor. Nu säger Frösunda upp avtalet och vill att alla ska gå över till det centrala kollektivavtalet, vilket innebär kraftigt försämrade villkor.

Bland annat får personalen inte längre räkna med nattjour i tjänstgöringsgraden, vilket innebär att personal som haft 100 procent tjänstgöringsgrad hamnar på 75 procent. Dessutom innebär det en löneminskning på flera tusen kronor i månaden.

Maria Jörmalm Andersson, sektionsordförande för Kommunal i Falkenberg, kan på grund av förhandlingar med Frösunda inte kommentera uppgifterna.

Läs hela artikeln här