Konferens för Skånes sektioner om Heltid som norm

Arbetet med ”Arbetstid” i allmänhet och ”Heltid som norm” i synnerhet fortsätter. Ett femtiotal fackliga företrädare kallades till Kommunals avdelningskontor i Lund för att rustas i ämnet.

Konferens för Skånes sektioner om Heltid som norm
Foto: Lotte Hyldgaard

Lasse Johansson, ombudsman från förbundskontoret, gästade avdelningen och gjorde en tillbakablick i Arbetstidsfrågan för att sedan fokusera på det framtida arbetet som ska göras tillsammans med medlemmarna.

Det är viktigt att beskriva den vardag som Kommunals medlemmar lever och arbetar i utifrån de konsekvenser det oftast innebär då heltidsarbete erbjuds.

Avdelningens lokalombudsman, Eva Pålsson, gick igenom den nya föreskrift som handlar om ”Organisatorisk och social arbetsmiljö” som ska användas som ett stöd vid arbetet med hur arbetsorganisationen ser ut på arbetsplatserna. Arbetsgivarnas olika former för schemaläggning behöver ställas i relevans till sysselsättningsgrad och tillfredsställande arbetsmiljö.

Som stöd för det fortsatta arbetet med heltidsfrågan har Kommunal tagit fram ett lättfattligt samtalsmaterial som medlemmar och förtroendevalda kan arbeta vidare med. Kommunals förtroendevalda kan med hjälp av framtaget material initiera samtal med medlemmar på arbetsplatserna.

Vill Du veta mer? Hör av dig till din lokala sektion.