Kommunal varslar till stöd för IF Metalls strejk mot Tesla

Kommunal varslar idag om sympatiåtgärder till stöd för IF Metalls strävan att teckna kollektivavtal med Tesla. - De anställda på Tesla har Kommunals stöd i ryggen, säger Malin Ragnegård, ordförande i Kommunal.

Bild på Malin Ragnegård och tre strejkvakter i gula väster utanför Teslaverkstad.
Malin Ragnegård (till höger) vid hennes besök hos IF Metalls strejkvakter hos Tesla i Huddinge i november 2023.
Foto: Kommunal.

Varslet gäller hämtning av hushållsavfall och arbetet sätts i blockad på två av Teslas verksamheter.

- Det är självklart för Kommunal att stötta IF Metalls krav på kollektivavtal. Det är dags för Tesla att ta seden dit man kommer och teckna avtal – den svenska modellen är här för att stanna. De anställda på Tesla har Kommunals stöd i ryggen, säger Malin Ragnegård, ordförande, Kommunal.

Sympatiåtgärden omfattar all hämtning av hushållsavfall på Teslas verksamheter i Mölndal och i Örebro, arbetet sätts även i blockad och får ej utföras av annan aktör. Konfliktåtgärderna bryter ut den 2 januari 2024 klockan 07.00.

Sympatiåtgärd begärd av IF Metall

- Utan kollektivavtal får arbetsgivaren fritt spelrum att ensam diktera villkoren – precis vad Tesla är ute efter. Medan andra företag konkurrerar med kunskap och schyssta villkor vill Tesla glida i egen fil och rita upp sina egna regler. Det kan de glömma. Så fungerar inte svensk arbetsmarknad, säger Malin Ragnegård.

Tesla har i flera års tid sagt nej till att teckna kollektivavtal med IF Metall, något som till slut tvingat IF Metall att gå ut i strejk. I samband med den pågående konflikten har IF Metall begärt sympatiåtgärder från Kommunal.

- Det är ingen slump att hela 90 procent av alla löntagare omfattas av kollektivavtal. Nu är det Teslas tur. Om man dessutom, som Tesla, påstår att man har bättre villkor än de kollektivavtalsförhandlade finns inga hinder mot att skriva på ett avtal med IF Metall, säger Malin Ragnegård.

Frågor och svar

Varför stöttar Kommunal IF Metalls strejk mot Tesla?

I Sverige gäller den svenska modellen. Det innebär att fack och arbetsgivare kommer överens om minimilöner och arbetsvillkor genom kollektivavtal. Därför är det viktigt för Kommunal att stötta IF Metalls strejk mot Tesla, som fortsatt vägrar teckna kollektivavtal.

Det är även viktigt att vi fackföreningar inom LO stöttar varandra, till exempel genom att lägga en sympatiåtgärd som denna.

Kommunal driver även en digital kampanj, där vem som helst kan delta genom att mejla Tesla eller sprida delningsbilder i sociala medier.

Du hittar kampanjen på delta.kommunal.se

Vad betyder sympatiåtgärd?

Det är en stridsåtgärd för att stödja annan part – i det här fallet IF Metall - i en konflikt.

Vad betyder blockad?

Blockad är en stridsåtgärd som innebär att facket sätter stopp för att ett visst arbete blir utfört. I det här fallet betyder det att kommunerna inte får utföra hämtning av hushållsavfall åt Tesla.

Hur kan tredje part drabbas av Kommunals sympativarsel?

Det är viktigt att Kommunal gör detta för att visa sitt stöd för att stå upp för den svenska modellen. I den mån tredje man kommer att drabbas i det här fallet är det i väldigt liten utsträckning och därför kan vi gå vidare med åtgärden.

Vad betyder neutralitet?

Neutralitet betyder att varje arbetstagare har rätt att vara neutral i konflikten och därmed inte utföra de arbetsuppgifter som annars skulle utförts av medlemmar i Kommunal.

När startar sympatiåtgärden?

Sympatiåtgärden, eller så kallade konfliktåtgärderna bryter ut den 2 januari 2024 klockan 07.00.

Vilka orter är berörda?

Sympatiåtgärden omfattar all hämtning av hushållsavfall på Teslas verksamheter i Mölndal och i Örebro.