Kommunal strandar förhandlingarna med SKR och Sobona

Förhandlingarna mellan fackförbundet Kommunal och arbetsgivarorganisationen Sveriges kommuner och regioner (SKR) samt Sobona har strandat. Kommunal har idag sagt nej till motpartens slutbud.

Bild på Malin Ragnegård.
Foto: Kommunal.

Kommunal har i årets avtalsförhandlingar bland annat krävt ordning och reda i löneprocesserna, där en hygienfaktor är att utbetalning av ny lön ska ske i tid.

Vi har även krävt att ett helhetsgrepp tas för att skapa hållbara arbetstider, samt förbättringar i regler kring dygnsvila för bland annat räddningstjänst och LSS-verksamhet.

Försämringar på bordet

Motparten har inte kunnat presentera en helhet som Kommunal kunnat acceptera, utan i stället lagt försämringar på bordet.

– Sverige är mitt inne i ett tufft ekonomiskt läge där vi ser att både de ekonomiska förutsättningarna och arbetsmiljön försämras för medlemmarna i Kommunal. Att i ett sådant läge inte kunna vara en pragmatisk förhandlingspart tycker jag är uppseendeväckande, säger Malin Ragnegård, ordförande Kommunal.

Malin är även kritisk till att SKR inte vill gå med på Kommunals krav att arbetsgivaren ska börja betala ut ny lön i tid.

Det borde vara en självklarhet att löneökningarna ska hanteras skyndsamt. Vi kan inte acceptera att medlemmarna ska låna ut sina pengar till kommuner och regioner som inte börjar betala ut nya löner i tid. Det får vara slut på arbetsgivarnas nonchalans gentemot medlemmarna i Kommunal, säger Malin Ragnegård.

Budet ger inga långsiktiga lösningar

Motparten har också lagt fram ett bud som riskerar att äventyra dygnsvilan för stora medlemsgrupper inom vård och omsorg utan att det löser de problem med schemaläggningen som finns inom räddningstjänsten.

– SKR och Sobona har valt att sätta på sig skygglappar och inte se vilka långsiktiga lösningar som behövs. I stället väljer de att äventyra räddningstjänstens livsviktiga funktion i en orolig tid, och det är inget annat än oansvarigt, säger Malin Ragnegård.

Kommunal vill alltid hitta lösningar vid förhandlingsbordet men SKR har meddelat att detta är deras slutbud, ett bud som Kommunal inte kan acceptera. Detta har vi idag meddelat motparten. Vi ska nu utvärdera situationen och återkommer inom kort med vad nästa steg blir.

Vad innebär detta för mig?

Kollektivavtalet är prolongerat - det vill säga tillfälligt förlängt - och fortsätter gälla till dess att Kommunal säger upp det. Inom kort kommer vi meddela vad nästa steg blir för Kommunal och vad detta kommer betyda för dig som går på avtalet.

Frågor och svar

Vad har hänt?

Kommunal har idag, den 5 april 2024, sagt nej till SKR och Sobonas slutbud i förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal.

Vad innebär det att Kommunal har sagt nej till slutbudet?

Kommunal vill alltid hitta lösningar vid förhandlingsbordet men SKR har meddelat att detta är deras slutbud, ett bud som Kommunal inte kan acceptera. Detta har vi idag meddelat motparten. Det kallas att man strandar förhandlingarna. Vi ska nu utvärdera situationen och återkommer inom kort med vad nästa steg blir.

Vad kommer hända nu?