Kommunal lanserar Kollkollen – har arbetsgivaren kollektivavtal?

Kollkollen är en tjänst för att snabbt och enkelt kontrollera om ett företag inom Kommunals avtalsområde har kollektivavtal.

Kollkollen
Foto: Kommunal

Kollkollen sorterar närmare 18 000 arbetsgivare inom Kommunals avtalsområde. En snabb sökning ska ge svar på om arbetsgivaren har kollektivavtal. Tjänsten ska göra det enkelt för medlemmar, men också för andra intresserade, att göra en snabb koll.

Det är vårt uppdrag som en facklig organisation att se till att alla arbetsgivare tecknar kollektivavtal. Men vi vill med den här tjänsten också göra det enkelt för medlemmar, som till exempel funderar på att byta jobb, att göra en snabb kontroll, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare för Kommunal.

– Kollektivavtalet är grunden för att du som anställd ska veta att du är garanterad löneökningar och andra anställningsvillkor i avtalet som rör till exempel arbetstider eller OB-ersättning. Om en arbetsgivare saknar kollektivavtal är du som anställd helt i händerna på arbetsgivarens goda vilja, avslutar Lenita Granlund.