Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Kollkollen
Se om en arbetsgivare har kollektivavtal med Kommunal
Foto: Kommunal

Välkommen till Kollkollen!

Här kan du kolla om en arbetsgivare har kollektivavtal med Kommunal. Det är särskilt bra att veta när du ska söka jobb. Har arbetsplatsen ett kollektivavtal så vet du att du får schyssta villkor kring lön, arbetstider, ja det mesta egentligen. Då är det mycket troligare att du kommer att trivas och må bra på jobbet!

Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter

Vårt avtalsregister är ett "levande” register, det betyder att arbetsgivare ständigt tillkommer och utgår vilket i sin tur innebär att en sökning vid olika tidpunkter kan skilja sig åt. En annan anledning till att inte få en träff i Kollkollen kan vara att du söker efter en arbetsgivare som inte finns inom våra avtalsområden. Kontakta din sektion om du inte hittar det du söker.

Vad är egentligen ett kollektivavtal?

Ett kollektivavtal är en överenskommelse – ett kontrakt – mellan en arbetsgivare och en facklig organisation. Som Kommunal, exempelvis.

Det finns många olika kollektivavtal men gemensamt för alla är att de ger dig som anställd schyssta arbetsvillkor. Vilket avtal som påverkar just dig och dina arbetsvillkor, beror på vilken bransch du arbetar inom.

Hur fungerar kollektivavtalet?

Ett kollektivavtal är ett avtal om grundvillkor för alla anställda inom en viss bransch eller ett visst yrke. Sedan kan en arbetsgivare förstås välja att ytterligare förbättra villkoren för sina anställda. Som att ge en ännu högre lön, erbjuda ännu bättre tjänstepension eller ha mer flexibla arbetstider.

Men vitsen med kollektivavtal är att du som anställd aldrig själv ska behöva förhandla om självklarheter som till exempel lägsta lönenivå, rätten till årligt lönesamtal och tjänstepension. Ett kollektivavtal gör att du vet att det finns en schysst grund i din anställning som arbetsgivaren måste förhålla sig till.

Det är de fackliga organisationerna, bland annat vi inom Kommunal, som förhandlar fram kollektivavtalen. Vi arbetar ständigt för att du som medlem ska få ut mer av ditt kollektivavtal. Du som medlem kan vara med och påverka ditt kollektivavtal. För det är hela grejen med Kommunal – att du som är medlem ska få ut mer. Mer av arbetslivet. Och mer av livet. Ju fler vi är som är med, desto större möjligheter har vi att påverka.

Är du inte medlem ännu?

Som medlem i Kommunal får du trygghet, yrkesutveckling och många bra medlemsförmåner. Läs mer om vad ett medlemskap i Kommunal kan ge dig.

Bli medlem direkt!