Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Karensavdrag: En mer rättvis självrisk vid sjukdom

Karensavdrag från 1 januari 2019
Foto: Kommunal
2018-12-21
Den 1 januari 2019 avskaffas karensdagen och ersätts med ett karensavdrag. Det innebär en mer rättvis självrisk i samband med sjukfrånvaro. Med ett karensavdrag är tanken att avdraget ska bli detsamma oavsett när sjukfrånvaron inträffar.

En undersköterska som har jobbat deltid med nattpass har förlorat mer än dubbelt så mycket av månadslönen på en karensdag, jämfört med de som jobbar vanlig arbetstid på vardagarna. Vilket såklart är oacceptabelt.

Det här är efterlängtat. Karensdagen har slagit väldigt orättvist och i stor utsträckning drabbat medlemmar i Kommunal som jobbar deltid eller natt och ofta har långa arbetspass. Vi är många som har kämpat väldigt länge för en förändring. Och nu händer det äntligen, säger Tobias Baudin förbundsordförande Kommunal

Vad innebär karensavdraget för mig?

Om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal så klicka på knappen nedan så kan du läsa vad som gäller för dig. Är du osäker på vilket kollektivavtal som gäller för dig kan du ta reda på det genom att ringa Kommunal Direkt på 010-442 70 00 eller logga in med BankId på Mina sidor

Läs mer om vad som gäller för dig

Sjukskrivning