JO utreder Arbetsmiljöverkets rekommendationer kring skyddsutrustning

Justitieombudsmannen (JO) har beslutat att utreda Kommunals anmälan av Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är att Kommunal är kritiska till hur myndigheten har hanterat frågan om vilken skyddsutrustning som ska användas och att Arbetsmiljöverket endast har samrått i frågan med arbetsgivarorganisationen SKR.

Tobias Baudin.
-Det är viktigt att JO tar Kommunals anmälan på allvar och gör en ordentlig utredning, säger Tobias Baudin.
Foto: Kommunal

Bara en tredjedel av alla anmälningar som kommer in till JO tas vidare till utredning. JO uppmanar nu Arbetsmiljöverket att redogöra för händelserna senast den 28 september.

- Jag välkomnar beskedet. Det är viktigt att JO tar Kommunals anmälan på allvar och gör en ordentlig utredning. Tilliten till svenska myndigheter och de rekommendationer de ger är livsviktig, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

Artikel i KA: JO utreder Arbetsmiljöverket

Tidigare nyhet: Kommunal JO-anmäler Arbetsmiljöverket