Hoppa över menyn och gå direkt till innehållet
Anpassa

Intervju: John Nilsson, bussmekaniker och förtroendevald

Porträttfoto av John Nilsson
Foto: Kommunal
2019-04-25
Hej John Nilsson, bussmekaniker och förtroendevald på Tyresö, Stockholm.

Hur kom det sig att du blev bussmekaniker?

- Jag är ju tredje generationens bussmekaniker, både pappa och morfar jobbade med det. Jag fastnade för tryggheten i yrket. Tempot är ett helt annat än på exempelvis den privata marknaden.

Där har man i många fall en åkare som hänger över ryggen på en och räknar sekunderna, så man nästan jobbar på ackord. Som bussmekaniker har du större frihet att göra ditt jobb tills du är klar, att göra det ordentligt.

Min ingång i yrket började med lite extrajobb under gymnasiet i slutet av 90-talet, sedan 2000 är jag fastanställd.

Har yrket ändrats mycket under dina år i branschen?

Ja, det har hänt en del. Min upplevelse är att det var lite friare i början av 2000-talet, sedan blev det stramare runt 2010-talet och framåt. Nu är det på väg tillbaka till lite mer eget ansvar, lite mer frihet. Samtidigt är det ju väldigt ekonomiskt styrt, ibland ända ner på mutternivå.

Vilka frågor är viktigast för bussmekanikerna på din arbetsplats?

Det är olika frågor på olika depåer. Men lönen är ju alltid en viktig fråga. Som förtroendevald jobbar jag löpande med lönefrågor och ser till att lönekriterierna följs.

Arbetstider är också viktigt för oss. Hur de ser ut beror på vad som är på modet. Ett tag var skiftgång väldigt populärt. Nu går vi mer mot att jobba fasta tider. Vi lägger önskemål om vilka fasta tider vi vill jobba, med hänsyn till trafikflödet.

Så jobbar jag själv, 04:00-12:25 måndag-fredag samt var femte helg. Det här är ett schema som passar mig och mitt liv. Som typ 1-diabetiker gäller det dessutom att ha fasta rutiner, så det är extra viktigt för mig med ett förutsägbart schema.

Och inte bara för mig egentligen. Att jobba utifrån ett fast schema ger både friskare och nöjdare personal. Det gynnar alla, anställda och arbetsgivare.

Är arbetstidsfrågan något du som förtroendevald jobbat mycket med?

Ja, fasta tider är något som vi förtroendevalda aktivt arbetat för. Vi har pekat på de fördelar det ger och på så vis bearbetat arbetsgivaren. Fasta tider ger friskare personal och mindre frånvaro. Man får nöjdare personal som stannar kvar och känner att de har inflytande över sina dagar.

Med skiftgång blir det svårare att ha en ordnad vardag, hålla igång sociala kontakter och få vardagstid med familjen. Det ger missnöjda anställda. Får man ingen morot så är man bara där för att man måste, inte för att det är givande.

Med en morot ökar produktionen, då blir man mycket mer benägen att prestera. Bra arbetstider är jätteviktigt!

Hur är det att vara förtroendevald?

Jag har varit förtroendevald sedan början av 2000-talet, jag är skyddsombud och förhandlingsansvarig. Visst går det både upp och ner, men jag trivs bra. Det är därför jag hållit på så länge.

Det är väldigt roligt att få fortsätta bygga på sin kunskap som förtroendevald. En annat plus med förtroendeuppdragen är att eftersom vi verkstadsarbetare är en liten grupp inom trafiken, så är det kul att få chansen att träffa likasinnade på andra garage och dela kunskapen inom yrket.

Det är ju ett socialt uppdrag, det passar mig som uppskattar den sociala delen. Jag uppskattar att få vara ute och stödja mina arbetsplatsombud.

Sedan är det mycket fokus på bussförarna. Men det som är bättre för dem, är inte alltid bättre för den övriga personalen. Arbetsmiljömässigt är det mer komplicerat nu - och tyngre! Till exempel finns det jättebra nyare förarstolar med luftfjädring. Toppen för föraren! Men de väger ju bly för de som ska serva stolarna, jämfört med de gamla stolarna. Förr kunde man byta generator på en timme, nu tar det en halv dag eller mer beroende på buss.

Därför behövs det förtroendevalda från olika yrken på arbetsplatsen, så olika perspektiv får ta plats. Det känns viktigt för mig.

Vad skulle du säga till någon som funderar på att bli arbetsplatsombud eller skyddsombud?

- Testa! Man kan ofta förvåna sig själv. Jag var själv inte säker på om det skulle passa mig, även om pappa var förtroendevald.

Det bästa med uppdragen är när medlemmar kommer och tackar och är tacksamma. Oavsett om det är hjälp med kontakt kring försäkringsgrejer, skadeanmälningar eller att få upp deras lön.

Slutligen, vad tror du om framtiden för bussmekaniker?

Framtiden är trygg för vårt yrke. Nu är det alltmer elektronik och datastyrningar. De unga killarna är i en helt annan liga gällande det elektroniska, det är kul att se. Bussmekanikerna har en ljus framtid framför sig!