Härryda har insett barnskötarnas värde

Kommunal Härryda förde en lång och hård kamp för kommunens barnskötare och till slut gav det resultat!

Kommunen beslöt 2010 att inte anställa barnskötare, endast högskoleutbildade förskollärare skulle få tillsvidaretjänster inom förskolan.

Eftersom det var svårt att rekrytera förskollärare blev resultatet ett stort antal outbildade vikarier på förskollärartjänsterna. Vikarier som inte kunde ges tillsvidaretjänster eftersom de saknade den utbildning som krävdes. Verksamheten blev lidande då de ständiga korttidsanställningarna stod i vägen för kontinuitet och trygghet, något som i slutändan påverkade barnen.

Barnskötare en självklar del av arbetslaget

Både förskolelärare och barnskötare krävs för att ge barnen pedagogisk utveckling, trygghet och omsorg. Förskollärarna ansvarar för att de pedagogiska riktlinjerna efterföljs, men arbetet med att utveckla barnen och tillgodose deras behov av omsorg utförs av hela arbetslaget tillsammans, något som framgår tydligt i läroplanen.

Under flera år arbetade medlemmarna för att få arbetsgivaren att se deras värde och erbjuda dem trygga anställningar. Tillsammans med företrädarna i sektionen gick barnskötarna på kommunpolitiska möten, delade ut flyers till allmänheten och drev sin sak i lokalmedia. Det tog lång tid, men nu är skutan vänd åt rätt håll igen.

Under perioden 2010 till 2014 utannonserades ingen barnskötartjänst i Härryda. Under 2015 anställdes 18 barnskötare till bemanningsenheten och sedan 2016 har närmare 20 tjänster utlysts.

Bra jobbat alla medlemmar som på olika sätt stått upp barnskötaryrket i Härryda!

Texten är publicerad som en insändare i Härryda-Posten 29 mars 2017.