Haningeupproret vill få bort ohälsosamma scheman

Schemaläggningen i Haninges kommunala äldreomsorg orsakar arbetstider som är långtifrån hållbara för Kommunals medlemmar. Kommunal vill få en bättre dialog med arbetsgivaren och att man tar hänsyn till arbetsmiljön när personalen får sina scheman. Det vill Kommunal sektion sydost påverka genom sin kampanj Haningeupproret.

Bild på kvinna och man utomhus iklädda i vinterjackor.
Saara Gustafsson, styrelsledamot i sektion Sydost och Fadi Elias, arbetsplatsombud på äldreboendet Hagagården i Haninge.
Foto: Kommunal.

På Haninges kommunala äldreboende Hagagården införde arbetsgivaren 2019 ett längre helgpass, tolv timmar, lördag eller söndag en gång i månaden. Det blev en dålig lösning på att försöka ge personalen heltidsarbete. Nu vill arbetsgivaren införa ytterligare ett långpass på helgen, alltså två gånger i månaden. Samtidigt vill Haninge kommun att nattpersonalen även ska jobba kvällspass.

- Pandemin visade hur skört det var med låg bemanning och man sa att "vi ska inte ha det som innan pandemin". För oss är det inte som innan pandemin - det är värre! säger Saara Gustafsson, företrädare för Kommunals sektion Sydost i Stockholms län.

Som det är nu finns det kollegor som redan på måndagen har ont i magen inför sitt långpass på lördagen.

Kommunal har tagit upp problemet med politikerna. Hela situationen blev även grunden till Haningeupproret. Det är en kampanj för att påverka politikerna att ge de anställda heltid som norm, trygga anställningar och högre bemanning, för att skapa en bättre arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv.

- Man ska både orka jobba heltid men också ha ett liv. Arbetsgivaren anser att "jag har ett ansvar att återhämta mig, för att orka jobba". Men som det är nu finns det kollegor som redan på måndagen har ont i magen inför långpasset på lördagen, säger Saara.

Tystnadskultur skapar oro

Kommunal efterfrågar att personalen ska kunna vara med och påverka sina arbetstider och inte få ett färdigt schema i handen av arbetsgivaren.

- Medlemmar jag pratar med vågar inte organisera sig för att man är orolig för repressalier. Det är en tystnadskultur och man vågar inte alltid gå till sin chef när man har åsikter om ett schema. Då kommer man till oss på Kommunal istället, säger arbetsplatsombudet och skyddsombudet Fadi Elias.

För att uppmärksamma politikerna och allmänheten på problemet har sektionen gjort en digital namninsamling. Sektionen har spridit den via sms till alla medlemmar i sektionen och skapat en Facebookgrupp, där de delar insamlingen och andra inlägg på temat hållbar arbetstid. De har även samlat in underskrifter i centrum och på andra platser i kommunen och via ombuden spridit insamlingslistor på lägga på arbetsplatser.

- Våra yrkesgrupper har ett stort ansvar för människor i behov av stöd i alla åldrar och är proffsen inom välfärden. Utan Kommunals medlemmar stannar Sverige, så nu är det dags för arbetsgivarna och politikerna att ge oss de förutsättningar vi behöver för att orka jobba ett helt arbetsliv, säger Alexandra Eldstål, ordförande för Kommunals sektion Sydost.

Skriv under Haningeupprorets namninsamling

Facebookgruppen Haningeupproret